VU Amsterdam Graduate Winter School
Introduksjon
Hver januar tilbyr Graduate Winter School et utvalg av intense korte kurs som undervises eksklusivt online.
Våre vinterkurs er en utmerket mulighet til å skjerpe dine akademiske ferdigheter og øke arbeidsevnen din. Du vil også få sjansen til å møte ledende akademikere og delta i tverrkulturelle diskusjoner med likesinnede fagfolk fra hele verden.
Alle kurs undervises helt online på engelsk i løpet av ukedagens universitetstimer. Hvert kurs har sin egen timeplan som du finner detaljer om på oversiktssiden for hvert kurs. Du kan til og med melde deg på mer enn ett kurs hvis datoene tillater det.
Rangeringer
I ledende internasjonale rangeringer rangerer VU Amsterdam blant verdens beste universiteter. Vi posisjonerer oss sterkt på vitenskapelige og sosiale forbindelser.
Internasjonale rangeringer tester universitetenes (inter)nasjonale synlighet. De er hovedsakelig basert på forskningsdata. Dette inkluderer for eksempel antall publikasjoner, antall siteringer og mest siterte forskere. Disse rangeringene prøver å gi et inntrykk av kvaliteten på utdanning og forskning og er hovedsakelig rettet mot internasjonale studenter. Hver av rangeringene bruker forskjellige indikatorer og metoder for å måle resultatene til universiteter over hele verden. Nederlandske universiteter (inkludert VU Amsterdam ) er godt representert i internasjonale rangeringer og er blant verdens beste.
VU Amsterdam anser CWTS Leiden-rangeringen, spesielt når det gjelder topp 10 prosent vitenskapelige publikasjoner (PP topp-10%), som en indikator på sin internasjonale posisjon når det gjelder vitenskapelig innvirkning. I 2023-utgaven er vi oppført som nummer 66 i verden, nummer 20 i Europa og nummer 3 i Nederland. For et inntrykk av vitenskapelig effekt følger vi også Academic Ranking of World Universities (ARWU) eller Shanghai Ranking. I denne Shanghai-rangeringen rangerer VU Amsterdam konsekvent blant de 200 beste over hele verden.
Vi ser de fleste av våre ambisjoner reflektert i Times Higher Educations Impact Ranking. Denne innvirkningsrangeringen har eksistert siden 2018 og er samfunnsrelevant. I motsetning til de mer tradisjonelle rangeringene som for det meste er basert på forskningsresultater, handler det om universitetenes bidrag til FNs 17 Sustainable Development Goals (SDG), innen utdanning og forskning, men også innen bedriftsledelse. Dette er i tråd med ambisjonene vi formidler, som beskrevet i Strategi 2020-2025, spesielt med tanke på vår bærekraftsspydspiss og vårt profiltema Science for Sustainability.
Mangler og uønskede effekter
Siden 2003 har universiteter blitt sammenlignet globalt, og forsøkt å oppsummere et universitet i et tall. For universitetene er dette et faktum de må forholde seg til. Men disse rangeringene har også alvorlige mangler (se denne studien) og gir uønskede effekter. For dette viser vi til FNs publikasjon "Statement on Global University Rankings" som lister opp ni problemer:
- De er konseptuelt ugyldige
- De er basert på mangelfulle og utilstrekkelig transparente data og metoder
- De er partiske mot forskning, STEM-fag og engelsktalende forskere og universiteter
- De er koloniale og fremhever globale, regionale og nasjonale ulikheter
- De undergraver utviklingen av høyere utdanning som sektor
- De presser universiteter til å tilpasse seg hyppige og kortsiktige rangeringssykluser
- De produserer omdømmeangst som påvirker universitetsatferd negativt
- De er utvinnende og utnyttende
- Globale universitetsrangere har en interessekonflikt
University of the Netherlands (UNL) har også publisert et kritisk rådgivende dokument kalt "Ranking the University". Av de ovennevnte grunnene påpeker vi eksplisitt manglene og ber brukere (media, studenter, foreldre, akademikere, forskningsfinansierere, departementer osv.) om å håndtere denne typen rangering med forsiktighet.
Opptak
Entry Requirements
Kursene undervises på master- og doktorgradsnivå og passer for studenter så vel som ansatte og profesjonelle. Det er noen kurs på bachelornivå også. Inngangskravene er som følger:
Master: minst registrert i 1. år av masterstudier - fagfolk må ha et bachelordiplom
PhD: minst påmeldt 1. år av PhD-studier.
Individuelle kurs kan ha egne opptakskrav, så sjekk opptakssiden for kurset du er interessert i.
If doubts remain about the student’s academic level based on the documents provided, VU Graduate Winter School reserves the right to ask for additional documents and/or a telephone/video interview. If you are not eligible for the course, you will receive a full refund.
Application process
How to apply
Først og fremst er vi glade for at du ønsker å søke på et av våre kurs!
For å gå videre med søknaden din er det så enkelt som å fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Når du fyller ut skjemaet, sørg for at du:
- Skriv kort om motivasjonene dine for å ta kurset.
- Upload your Curriculum Vitae/Résumé in English (the file size mustn’t exceed 1 MB).
Your CV and motivation will be shared with the lecturers before the start of the course.
Før du søker, sørg for at du leser gjennom de generelle vilkårene og betingelsene.
Payment
Etter å ha fylt ut søknadsskjemaet vil du bli overført til en betalingsside for å fullføre prosessen. Opptaket ditt vil bli bekreftet når vi har vurdert søknaden din i henhold til følgende faktorer: opptakskrav, tilgjengelighet i kurset og om betalingen er mottatt eller ikke.
Fakturaforespørsel
Dersom du eller din avdeling ønsker å betale via faktura.
Er du student?
I så fall ber vi om at du bruker universitetets e-postadresse når du sender inn søknaden din, slik at vi kan bruke studentrabatten din.
Application deadline:
- 5. desember 2024 23:59 CET
English language requirements
At VU Graduate Winter School, we don’t require proof of your proficiency in English.
However, we do expect you to understand enough of the language to follow classes taught in English. As such, you should have at least a B2 level of English, as developed within the Common European Framework of References for Languages (CEFR). This is comparable to a TOEFL internet test with a score of 92 or an IELTS score of 6.5.
Alumnistatistikk
Studentuttalelser
Steder
Programmer
- Akademiske skriveferdigheter - fra doktorgradsoppgave til publikasjon for handelshøyskolestudenter
- Dataanalyse i R
- Econometrics of Networks
- Klimaendringer, migrasjon og sosial kontroll
- Metaanalyse: Kunnskap og utover
- Programmering i Python - Nybegynnernivå
- Å bygge bro over delte perspektiver: konflikt, konfliktløsning og mekling fra et tverrfaglig perspektiv
- Å oppdage dårlig vitenskap: Gjennomgang og forbedring av samfunnsvitenskapelig forskning