
Master in
Master i prosjektledelse i byggverk med BIM Politecnico di Milano - Master School F.lli Pesenti

Introduksjon
Denne spesialiserende mesteren kombinerer undervisningsenhetene til den spesialiserende mesteren "Prosjektledelse i byggverk" med undervisningsenhetene til den spesialiserende mesteren "BIM Manager". BIM (Building Information Modelling) er et stadig viktigere verktøy for riktig styring av prosjekteringsfasen, byggeplasser, ekstraordinære vedlikeholdsarbeider osv., Uavhengig av størrelse og kompleksitet i det aktuelle inngrepet. Å kjenne til digitaliseringstrendene i byggesektoren og bruke dem med omhu, med sikte på bedre ytelse og høyere arbeidskvalitet, blir stadig viktigere for prosjektledere i sivil- og infrastruktur. Av denne grunn vil denne spesialiserende mesteren tilby et større antall undervisningstimer (hvis sammenlignet med hver av de to spesialiserende mestere dedikert til henholdsvis PM og BIM) distribuert både i det første semesteret (november-mars) og i det andre semesteret (april -Oktober) og erstatter praksisperioden som ikke er nødvendig. Hver student skal skrive masteroppgaven sin som vil bli levert til masterskolen og forsvart for å oppnå vitnemålet av Politecnico di Milano.
Til syvende og sist alle PM-verktøy, for eksempel PMI (Project Management Institute) og IPMA (International Project Management Association) -sertifiseringer, NEBOSH HMS-sertifisering i prosessikkerhetsstyring, all informasjonen som kreves for å bli en prosjektleder for magert grønt belte, sammen med rettsmedisinske ingeniørprinsipper og FIDIC kontraktstyring vil bli ytterligere utvidet og gjort enda mer nyttig ved bruk av BIM (Building Information Modelling) programvare for arkitektonisk design, strukturell design, anleggsdesign og fasilitetsstyring.

Mastergrad i e-læringsmodus
Hver student vil ha tilgang til sin egen personlige konto på Moodle e-learning plattform (som er en av de mest brukte plattformene globalt for livslang læring på nettet). Her vil eleven finne alle videoene til leksjonene i streaming, alt læremateriell som kan lastes ned som pdf-filer, leksjonens kalender og kontaktene til alle lærerne.
Gjennom sin egen personlige beretning vil hver elev kunne følge leksjonene på to måter: Synkron måte mens leksjonene blir gjort i klasserommet og eleven vil kunne delta som om hun / han var til stede; og den asynkrone måten etter videoene fra leksjonene, lærestoffet og kontaktene til læreren vil bli lastet opp på plattformen, og det vil være tilgjengelig for alle elevene hver time på dagen, hver dag i uken, og for hele masterens varighet.
Derfor, selv etter leksjonens slutt, vil alle studentene ha mange flere måneder på seg til å få tilgang til sine personlige kontoer på plattformen og fordype seg så dypt de finner nødvendige og nyttige i innholdet i alle timene. Inntil de skriver og forsvarer masteroppgaven sin og endelig uteksamineres.
Didaktiske moduler
Grunnleggende om ledelsesteknikk:
Enheten har som mål å bringe studenten nærmere det grunnleggende i ledelsesteknikk. Spesielt vil fokuset være på ekstern regnskap - balanse med tilhørende dokumenter, elementær regnskapsdrift, lese av balansen og indeksene - på intern regnskap - styringskontroll og hovedteknikker, kortsiktig balanse og break-even analyse. Det legges også vekt på verdsettelse av investeringer, DCF og ikke-DCF verdsettelsesmetoder; å forsyne kjedeplanlegging - utgående logistikk, produksjon, leverandørevaluering og planlegging og kontrollsyklus; til slutt på prosjektledelse - organisering etter prosjekter, retikulære kontrollteknikker, planlegging og omplanlegging.
NEBOSH internasjonalt hovedattestkurs:
Enheten har som mål å gi tekniske ferdigheter innen risikovurdering, identifisering av forebyggende tiltak, planlegging, utforming av prosedyrer for å forhindre eller redusere risiko under utførelse av arbeider, identifisering av kritiske faser, evne til å koordinere aktiviteter for å unngå farlig forstyrrelse, beredskapshåndtering (brann - ulykke - jordskjelv - angrep - naturkatastrofer generelt). Enheten gir all informasjonen som trengs for å avlegge og lykkes med bestått eksamen for å oppnå NEBOSH-sertifikatet, som er den britiske standarden for sikkerhet i og arrangement av byggeplasser.
En introduksjon til verdiverdi:
Hver person / profesjonell skal planlegge sin økonomiske situasjon som et selskap gjør: omsetningen tilsvarer lønnen til en person, selskapskostnadene tilsvarer levekostnadene til personen og hennes / hans familie, fcf (gratis kontantstrøm) av et selskap tilsvarer kontantene som en person klarer å spare hver måned. Akkurat som et selskap må investere FCF for å vokse, så trenger også en person å vite hvordan man kan investere sparepengene sine for å generere en økonomisk solid og sikker situasjon på lang sikt. En verdiverdi for investeringsstrategi er nyttig for å oppnå et slikt mål.
Project Management Certification PMI (CAPM® e PMP®):
Enheten har som mål å forberede studentene på å få de prestisjetunge sertifiseringene utstedt av PMI®, og hjelper deg med å forstå de grunnleggende tilnærmingene, metodene og teknikkene i PMBOK® Guide. Kurset er strukturert i moduler og inkluderer klasseromsdager og øvelser for anvendelse av teknikkene. Kurset er gyldig som obligatorisk opplæring for kvalifisering i CAPM® og PMP® eksamener.
IPMA® internasjonal prosjektledelsessertifisering (nivå D, nivå C, nivå B, nivå A):
Enheten har som mål å trene studenter i henhold til IPMA (International Project Management Association) ferdighetsmodell kalt ICB® (Individual Competence Baseline).
I tillegg til de tekniske og metodiske ferdighetene til PM, dekker ICB også de som er definert som "atferdsmessige" og "kontekstuelle".
IPMA-modellen gir 15 atferdsevner som PM må utvikle, så vel som de av teknisk art. Lederskap resulterer i orientering, åpenhet, forhandlinger, pålitelighet, konflikt og krisehåndtering er noen av atferdsferdighetene som blir behandlet i denne undervisningsenheten.
Enheten gir også drøfting av elementer definert som "kontekstuell" som fullfører ferdighetene til en statsminister (finans, juridisk, hsse, teknologi, virksomhet, permanent organisasjon, etc.).
Kurset gir muligheten til å få tilgang til nivå D IPMA-sertifisering som ikke krever forutsetninger for arbeidserfaring eller til høyere nivåer, hvis deltakeren oppfyller forutsetningene for arbeidserfaring.
Lean Six Sigma Green Belt-prosjektleder:
Lean organisasjonsmodell og Six Sigma problemløsningsmetodikk representerer to viktige verktøy for alle de selskapene som ønsker å forbedre ytelsen, og dermed introdusere et kontinuerlig forbedringsprogram for arbeidsstokken. Green Belt Project Leader-opplæringen gir kursdeltakere mulighet til å gjennomføre forbedringsprosjekter innen selskaper og samtidig utvikle sine egne prosjektledelsesferdigheter. Lean Six Sigma-prosjekter forbedrer forretningsprosesser og tilbyr muligheten til å tilegne seg tverrfunksjonelle ferdigheter som er essensielle for å ha lederroller. Det er ikke tilfeldig at General Electric, et av selskapene som har bidratt til å utvikle Six Sigma-metodikken i utgangspunktet, brukte denne opplæringsveien for å få lederne sine til å vokse og forbedre seg. Ledelses- og dataanalyseferdighetene som er anskaffet gjennom et Green Belt Project Leader-kurs er nøkkelen til å oppnå høye nivåer av konkurranseevne, og sammen med digitalisering gir hovedelementene i Industry 4.0.
Verdivurdering og verdsettelse av eiendommer:
Enheten er delt inn i to hoveddeler.
Den første, som omhandler verdivurdering av eiendommer, består av fire moduler organisert i to deler:
- rammeverket for problemet, fra et teknisk, økonomisk og ledelsesmessig synspunkt;
- casestudier, som bredt dokumentert og presentert av representanter for kjente selskaper i eiendomssektoren.
Den andre delen av kurset tar for seg verktøyene og metodene for valorisering av eiendommer. Denne delen tar sikte på å presentere prosessen med valorisering av eiendommer, illustrere metodologiene og de tekniske, økonomiske og ledelsesmessige virkemidlene som kan føre til beste praksis og resultater.
Enheten er sponset av Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS).
Enheten vil bli holdt av professorer i Politecnico di Milano, av noen eksperter i eiendomssektoren, og vil dra nytte av bidraget fra ledende representanter for noen av de viktigste selskapene og / eller organisasjonene som opererer i eiendomssektoren (CBRE) og Generali Real Estate, Beni Stabili Siiq, Generali Real Summer og Royal Value Sgr.)
Hvordan bli en sertifisert prosjektleder:
Den nye anskaffelseskoden, ANAC-retningslinjene nr. 1, nr. 2 og nr. 3 og DPCM-ordningen for definisjon av tekniske og organisatoriske krav for registrering i listen over kvalifiserte entreprenørsstasjoner (art.38, paragraf 2, i lovgivningen Dekret 50 fra 2016) fra februar 2018, understreker faktisk viktigheten av prosjektledelsesaktiviteter både for OR og for fagpersoner som er involvert i sivile og infrastrukturelle arbeider og / eller ingeniør- og arkitekturtjenester.
Og det er derfor det er mulighet for å bli sertifisert som prosjektledere i samsvar med lov 4/2013 og UNI 11648: 2016-standarden, og bli registrert i den aktuelle Accredia-listen.
Men hvordan kan du bli en sertifisert prosjektleder i henhold til loven og de nevnte standardene? Riktignok er prosessen for potensielle kandidater ofte forvirrende; hva er trinnene som må tas for å oppnå denne sertifiseringen, og hva er den optimale veien å følge, og hvilke utsikter kan en sertifisering av prosjektledelse tilby?
Denne didaktiske modulen tar sikte på å gi all nødvendig informasjon for tilstrekkelig deltakelse i eksamen for den såkalte "tredjepartssertifisering" av prosjektledelse i samsvar med lov 4/2013 og UNI 11648: 2016. Denne eksamen skal utføres av et sertifiseringsorgan som er offisielt anerkjent og akkreditert av Accredia. Sertifiserte PM vil bli registrert i det aktuelle Accredia-registeret, som loven krever.
Denne enheten introduserer studentene først loven og forskriftene. Læreren vil med tilstrekkelig dokumentasjon forklare årsakene til at det er praktisk å bli en sertifisert prosjektleder og å bli inkludert i den aktuelle listen over Accredia, både for OR, for fagpersoner, for ingeniørselskaper og bedrifter generelt. Faktisk, i alle disse kontraktene som er administrert med kriteriene for det mest økonomisk fordelaktige tilbudet, både for byggverk og arkitektoniske / ingeniørtjenester, har resultatene tilordnet de organisatoriske aspektene i ethvert bud en tendens til å være høyere hvis og når sertifiserte prosjektleder tall er involvert.
Til slutt, med det formål å tilpasse seg et kurs om prosjektledelse innen sivile og infrastrukturelle arbeider, vil læreren diskutere casestudier der læreren selv har vært prosjektleder eller konsulent for prosjektledelsesaktiviteter. Disse casestudiene er ment å gi studentene praktisk kunnskap som kan vise seg å være veldig nyttig under eksamen for å bli en sertifisert prosjektleder.
Introduksjon til kontraktstyring for FIDIC-kontrakter (Online):
Dette kurset vil i detalj beskrive alle aspekter av FIDIC-kontraktene som er relevante for kontraktsstyring. Det vil være en "praktisk tilnærming" i reelle tilfeller med fagfolk av internasjonal erfaring. I løpet av dette kurset vil visse aspekter ved risikostyring bli illustrert.
Studentene skal lære:
- Generaliteter for alle FIDIC-modeller av betingelsene i kontrakten.
- Fokus på FIDIC-modellkontrakter: Rainbow suite, 1999 og 2017-utgavene, kontraktsbetingelser, valg av modell.
- Innkjøpsregler, utarbeidelse av anbud, forkvalifisering, etterkvalifisering.
- Partene og ingeniøren, roller og ansvar.
- FIDIC klausuler 1, 2, 3: definisjoner, arbeidsgiver, ingeniør.
- FIDIC klausul 4: entreprenøren.
- FIDIC klausul 5: Red Book vs. Yellow and Silver Book.
- FIDIC klausul 6: ansatte og arbeidskraft.
- FIDIC klausul 7: plantemateriale og utførelse.
- FIDIC klausul 8: påbegynnelse, forsinkelser og suspensjoner. Programmet.
- FIDIC klausul 10: arbeidsgivers overtakelse.
- FIDIC klausul 11: mangler ansvar.
BIM-styring for integrerte prosesser:
Introduksjon til BIM (Building Information Modelling) og dens applikasjoner for bevisst integrert design. Potensialet til BIM, state of the art og tidligere erfaringer illustreres. Blant temaene illustreres prinsippene for programstyring, verdikjeden for eiendommer, og rollen som IKT, prosjektsamarbeid og internett for alt. De nye rollene opprettet av BIM, prosedyrene, BIM-guider, BIM-utførelsesplan. Utøvende ledelse og endringsledelse. Panorama av tilbudet. Oppretting av RFI og RFP. Innkjøpsprosessen. Bygningsinformasjonsutveksling. Interoperabilitet av data (OpenBIM, Building Smart, IFC). Datahåndtering og Cloud.
BIM og arkitektforfatteren:
Autodesk BIM-modellering og grensesnitt med dedikert analyseprogramvare: Introduksjon til Revit og verktøy for integrert design; Potensialet til programvaren, den arkitektoniske modelleringen, utformingen av grafiske verk, ledelsen av familiene og de grunnleggende verktøyene og den fotorealistiske restitusjonen er illustrert. Indikasjoner er gitt om hvordan modellene må utarbeides slik at det er mulighet for korrekt utveksling av grafiske data og informasjon med andre spesifikke applikasjoner.
BIM og MEP-forfatteren (bygge ytelsesanalyse):
Revit for integrert design: modellering med bruk av verktøy for design av Revit-systemer og Building Performance Analysis; energi og miljødesign. Læringsenheten illustrerer både områdene relatert til MEP og delene knyttet til energimodellering. Tilnærmingene vil være knyttet både til bruk av Autodesk-programvare og de mest populære på internasjonalt nivå, begge egnet for å utføre statisk og dynamisk analyse.
BIM for vurdering av kostnader i bygging og anleggshåndtering:
BIM-basert design henger sammen med BIMs forskjellige dimensjoner. Spesielt fokus presenteres på arbeidets planlegging, på konfigurasjonen av ordreinformasjonssystemet. Arbeidsplanen (BIM 4D), budsjettanslaget og styringen (BIM 5D), anleggs- og eiendomsforvaltningen (BIM 6D), overvåking og kontroll av prosjektene, og fjernstyring av byggeplassen er også illustrert.
Opptakskrav
Italienske studenter eller UE-studenter med kvalifikasjoner oppnådd i Italia
- Kvalifikasjon: oppnåelsen av en grad i italiensk kan bli selvsertifisert ved å fylle ut riktig plass på søknad om registrering.
Italienske studenter eller UE-studenter med kvalifikasjoner oppnådd i utlandet
- Erklæring om lokal verdi gitt av den italienske representasjonen i utlandet territoriell jurisdiksjon (italiensk ambassade eller italiensk konsulat) på komplett brevhode med sitt opprinnelige stempel;
- En offisiell oversettelse av graden på italiensk og legalisert med et originalt stempel utstedt av det italienske representasjonsinstitusjonen for den utenlandske territorielle jurisdiksjonen (italiensk ambassade eller konsulat);
- Akademisk tittel i en original eller bekreftet kopi av det samme, og hvis studenten ikke har de ovennevnte dokumenter, må vedlegges den originale originalsertifikatet som fullt ut erstatter universitetsgraden.
Studenter utenfor EU med kvalifikasjoner oppnådd i Italia
- Kvalifikasjon: oppnåelse av en grad i italiensk kan bli egenattestert ved å fylle ut riktig plass på søknad om registrering;
- En kopi av tillatelsen.
Studenter utenfor EU med kvalifikasjoner oppnådd i utlandet
- Identitetsbevis utstedt av den kompetente italienske diplomatiske representasjonen for utenlandske territorier (italiensk ambassade eller konsulat);
- Akademisk tittel i en original eller bekreftet kopi av det samme, og hvis studenten ikke har de ovennevnte, må vedlegge eksamensbeviset i original som fullt ut erstatter universitetsgraden;
- En offisiell oversettelse av en grad på italiensk og legalisert med et originalt stempel av den italienske representasjonen i utlandet territoriell jurisdiksjon (italiensk ambassade eller konsulat);
- Erklæring om den lokale verdien av den italienske representasjonen for utenlands territoriell jurisdiksjon (italiensk ambassade eller italiensk konsulat) på komplett brevhode med sitt opprinnelige stempel;
- En kopi av tillatelsen.
Studenter som er født i et land utenfor EU, men som på søknaden om registrering erklærer besittelse av statsborgerskap i et EU-land, må du legge ved en kopi av et identitetsdokument som angir det erklærte statsborgerskapet. Unnlatelse av å sende inn en kopi av identitetsdokumentet innebærer plikten til å levere en kopi av tillatelsen.
Erklæringen om lokal verdi bør rekvireres til italiensk diplomatisk misjon (ambassade eller konsulat i Italia) i landet der kvalifikasjonen ble tildelt, erklæringen fastsetter den lokale verdien av graden oppnådd i samsvar med modellen angitt i rundskrivet om Kunnskapsdepartementet prot. n. 658 av 21.03.2005. Denne dokumentasjonen må være mottatt av enhetsdispenseren via diplomatiske kanaler (italienske ambassader og konsulater), per post eller levert personlig.
For å melde seg på en av Masters of the School, må kandidaten ta følgende trinn:
- Kandidaten må sende (innen rammene som er fastsatt av den akademiske kontrakten) via e-post det utfylte skjemaet til intervjuet din oppdaterte CV en kopi av overføringen på € 100 som kreves av modulen.
- Kandidaten vil bli kontaktet via telefon eller e-post for å stille et intervju for opptak som ikke fokuserer på det tekniske innholdet, men på evalueringen av kandidatens CV og motivasjoner.
- Etter opptaksintervjuet vil kandidaten bli varslet (via e-post) for utfallet. Hvis kandidaten oppfyller kravene vil bli varslet deretter.
- Bare på dette tidspunktet kan kandidaten bestemme om han vil fortsette med registreringen eller avslå den.
I dette tilfellet bør det sendes per post (helst registrert) til:
Eng. Marco Zucca
Skolemester F.lli Pesenti
Polytechnic of Milan,
Piazza Leonardo da Vinci,
32 20133 Milano
Italia
Registreringssøknaden fylte ut hver del, fylt ut med italiensk stempel og to passfoto (en signert), sammen med en kopi av overføringen av det første avdraget og søknadsskjemaet for fakturering.
- Ved mottak av dokumentasjonen vil kandidaten bli registrert i Master.