Sertifikat i forskningsmetoder og ferdigheter
Online Netherlands
VARIGHET
12 Weeks
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Deltid
SØKNADSFRIST
18 Sep 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
01 Sep 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 2 799
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduksjon
Forskningskompetanse og ferdigheter er avgjørende for effektiv gjennomføring og forståelse av forskning og til syvende og sist for evidensbasert beslutningstaking. Forskningsmetoder og ferdigheter-kurset gir deg en unik mulighet til å utvikle dine akademiske ferdigheter og vitenskapelige tankesett.
Kurset vil gi deg et solid grunnlag i prinsippene og teknikkene for å utføre forskning, inkludert forståelse av forskningsdesign, datainnsamlingsmetoder og statistisk analyse. Det vil også bidra til dine problemløsningsferdigheter, og hjelpe deg med å formulere forskningsspørsmål, utvikle hypoteser og designe studier for å svare på disse spørsmålene.
Forskningsmetoder ferdigheter er høyt verdsatt i dagens konkurranseutsatte marked, enten du forfølger en karriere i akademia, industri eller myndigheter. Ved å fullføre kurset kan du styrke konkurranseevnen din på arbeidsmarkedet eller åpne opp muligheter for avansement. Kurset vil også fremme din personlige vekst ved å oppmuntre din nysgjerrighet, kreativitet og intellektuelle utforskning.
I hovedsak vil kurset for forskningsmetoder og ferdigheter utstyre deg med kunnskapen og evnene som trengs for å utføre streng, etisk og virkningsfull forskning på tvers av ulike disipliner og fagfelt. Med alle oppgavene rettet mot å skrive forskningsforslaget ditt, starter RMS-kurset virkelig forskningsreisen din. Dette kurset kan også brukes som et oppfriskningskurs om gjennomføring av forskning.
Modulene tar deg gjennom den empiriske forskningssyklusen steg-for-steg og balanserer teoretisk kunnskap med erfaringsbasert læring. Vi har stor tro på at learning by doing vil hjelpe deg med å utvikle et unikt sett med ferdigheter for å utarbeide og utføre forskningsforslaget ditt.
akkreditering
Maastricht School of Management (MSM) er en del av Maastricht University School of Business and Economics (SBE). SBE har blitt tildelt tre prestisjetunge akkrediteringer, AACSB, EQUIS og AMBA, noe som resulterer i det som er kjent som Triple Crown-akkrediteringen. Bare 1 % av handelshøyskolene over hele verden kan skryte av denne æren, mange av dem er SBE-partnerinstitutter.
Opptak
Stipend og finansiering
Stipendsmuligheter kan kombineres opp til 50% av hele studieavgiften.
Bedriftsrabatt
- 15% for 2 deltakere kommer fra samme organisasjon innen 1 studieår
- 25% for 3 deltakere som kommer fra samme organisasjon innen 1 studieår
- 40% for 4 - 6 deltakere kommer fra samme organisasjon innen 1 studieår
- For > 6 deltakere vil vi tilby et skreddersydd program
Alumni livslang læring
15% rabatt for Maastricht School of Management registrert Alumni
Dekans utviklingsfond
For Dean's Development Fund, vennligst velg ditt land nedenfor for å se den faktiske prisen på programmet (full studieavgift-/-DDF-stipend). Dekanens utviklingsfond er basert på bostedsland.
Læreplan
MSM Research Methods and Skills (RMS)-kurset hjelper deltakerne i utarbeidelsen av et forskningsforslag. Delt over tre moduler, en serie med korte instruktive videoer som forklarer nøkkelelementene i et forskningsforslag og det grunnleggende om forskningsmetodikk. Korte instruktive videoer, kurslitteratur, individuelle oppgaver, virtuelle klasser, gruppepratmuligheter og individuell tilbakemelding fra foreleseren vil forberede deltakerne til den fjerde modulen der du skal skrive et forskningsforslag. Forsvaret av forskningsforslaget til en foreleserkomité er den avsluttende prøven i emnet.
Modul 1: Forskningsforslag
Denne modulen introduserer deltakerne til en verden av akademisk forskning. Fokuset er på de ulike stadiene av den empiriske forskningssyklusen, og fremhever den fremtredende rollen teori spiller i å veilede forskning. Modulen hjelper deg med å formulere forskningsspørsmålet ditt og konseptualisere forskningsinteressen din ved å trekke på relevant akademisk litteratur.
På slutten av denne modulen vil du kunne:
- Identifiser et forskningstema som er empirisk mulig og teoretisk forsvarlig
- Lag en solid litteraturgjennomgang for å konseptualisere forskningstemaet
- Formuler et klart forskningsspørsmål(er)
- Utforme en forskningsstrategi for å løse forskningsspørsmålene
- Å forstå hva som er god forskning gir en kritisk vurdering av vitenskapelig arbeid
Modul 2: Kvalitativ forskning: datainnsamling og analyse
Denne modulen introduserer deg til egenskapene til og tilnærmingene til utforming og gjennomføring av kvalitative forskningsprosjekter. En serie korte videoer forklarer nøkkelelementene i et utvalg kvalitative forskningsmetoder. Hver video vil referere til dokumenter for videre selvstudie. I den tredje uken arbeider deltakerne individuelt med en oppgave som omfatter design av kvalitativ forskning, som vil bli diskutert i den virtuelle klassen på slutten av modulen.
På slutten av denne modulen vil du:
- Være kjent med egenskapene og logikken til ulike kvalitative forskningsmetoder
- Kjenn styrkene og svakhetene til disse metodene
- Operasjonaliser din konseptuelle modell til elementer som skal brukes i intervju spørreskjemaer
- Kunne designe en grunnleggende kvalitativ forskningsstudie
- Forstå hvordan du forbereder kvantitative data for analyse
- Forstå hvilke metoder som kan brukes for å analysere kvalitative data
- Ha grunnleggende kunnskap om verdien av (programvare)verktøy for kvalitativ dataanalyse
- Vurdere problemstillinger knyttet til påliteligheten og validiteten til empiriske funn
Modul 3: Kvantitativ forskning: datainnsamling og analyse
Den første uken har som mål å gi deg en kort introduksjon til to metoder for datainnsamling: undersøkelsen og bruken av eksisterende datasett. I kvantitative forskningstilnærminger kan studentene ønske å samle inn nye data blant spesifikke populasjoner som passer deres forskningsspørsmål. Alternativt kan studentene være profesjonelt ansatt i organisasjoner og ha tilgang til interessante databaser over disse organisasjonene. Denne modulen forklarer for både undersøkelsen og eksisterende datasett ruten videre, samt hovedutfordringene innen datainnsamling og dataforberedelse.
Den andre uken introduserer de vanligste statistiske metodene for å utføre kvantitativ dataanalyse på avansert nivå. Videoene forklarer hvordan man velger de riktige statistiske teknikkene for å teste spesifikke forskningshypoteser og konseptuelle modeller og vurdere påliteligheten og validiteten til funnene deres.
På slutten av denne modulen vil du kunne:
- Kjenn til styrker og svakheter ved undersøkelsesforskning
- Kjenn fordelene og begrensningene ved å bruke eksisterende databaser
- Operasjonaliser din konseptuelle modell til elementer ved hjelp av en datatabell
- Eksempel på respondenter
- Forstå de ulike metodene som kan brukes for å samle inn undersøkelsesdataene (f.eks. ansikt til ansikt, telefon, nettbasert)
- Forstå hvordan du forbereder kvantitative data for analyse
- Forstå ulike statistiske metoder og når de kan brukes
- Forstå hvordan man kvantitativt tester en konseptuell modell og forsker på hypoteser
- Vurdere problemstillinger knyttet til påliteligheten og validiteten til empiriske funn
Modul 4: Utarbeidelse av forskningsforslaget
I løpet av denne siste modulen vil du jobbe med forskningsforslaget ditt og bruke kunnskapen du har fått i de tidligere modulene i skrivingen av forskningsforslaget ditt.
Programresultat
- Få en omfattende forståelse av prosessen med forskning, lære å flytte fra en første forskningside til å designe en solid studie for empirisk å undersøke fenomenet av interesse
- Lær om de viktigste kvalitative og kvantitative forskningsmetodene, og lær hvordan du søker dem
- Lær ved å sette teori ut i praksis under individuelle oppgaver
- Få veiledning på oppgavene dine og forskningsforslag fra erfarne forelesere
- Utarbeid et forskningsforslag som kan brukes til å søke på et PhD-program
- Design et forskningsprosjekt for din organisasjon.
Akkrediteringer
Gjennomføring av programmet
Læringsmetoder
- Instruktive videoer av foreleser
- Kurslitteratur
- Individuelle oppgaver
- Individuell tilbakemelding
- Muligheter for gruppechat
- Virtuelle (tilbakemeldinger) klasser