
Master in
Master i medie- og kommunikasjonsstudier: kultur, samarbeidende medier og kreative næringer Malmö University

Introduksjon
Mediefeltet er i stadig endring, og det siste tiåret har endringene vært raske, og et nytt medielandskap har vokst frem. Dagens digitale medier er preget av deltakelse og samarbeid; mediene er fullstendig samarbeidende når det gjelder både produksjon og forbruk.
Masterstudiet i Medie- og kommunikasjonsvitenskap gir deg avansert kunnskap om digitale medier gjennom praktiske tilnærminger på feltet. Du vil jobbe kreativt og på en utforskende måte med ulike typer medier samtidig som du lærer å vurdere dem fra et kritisk perspektiv. Medie- og kommunikasjonsprogrammet gir både 60 og 120 studiepoeng. Søkere kan enten velge ettårig eller toårig program.
Hva er samarbeidende medier?
Mediefeltet er i stadig endring. I det siste tiåret har endringene vært raske, og et nytt medielandskap har dukket opp – for alltid omformet ikke bare forbrukerne, men også skaperne og distributørene av media. Dagens digitale medier er preget av deltakelse og samarbeid; media er fullstendig samarbeidende både når det gjelder produksjon og forbruk – og det er dette som menes med begrepet "samarbeidende medier."
Den pedagogiske tilnærmingen
Programmet, som er nettbasert og på heltid, gjør utdanning tilgjengelig for studenter globalt og tilbyr en unik blanding av fjern- og campusbasert læring. Seminarene er obligatoriske, og du kan enten delta i Malmö eller på nett. Denne tilnærmingen gjør det mulig for internasjonale studenter å melde seg på programmet uten å måtte flytte, noe som fører til en mangfoldig og interkulturell studentmasse som øker mulighetene for studentene til å danne transnasjonale nettverk og dra nytte av internasjonale forelesere.
Programmet er vert på en nettplattform der kommunikasjon mellom studenter og forelesere foregår og hvor studentprosjekter lastes opp. Siden hovedtemaet for programmet er samarbeidende medier, gir denne pedagogiske tilnærmingen rom for eksperimentering, og studentene oppfordres til å bruke samarbeidsmedier under denne prosessen.
Opptak
Læreplan
Hva vil jeg lære?
Masterstudiet i medie- og kommunikasjonsvitenskap – kultur, samarbeidende medier og kulturnæringer – vil utstyre deg med avansert kunnskap om digitale medier. Programmet er orientert mot praktiske tilnærminger til feltet. Du vil jobbe kreativt og på en utforskende måte med ulike typer medier samtidig som du lærer å nærme deg dem fra et kritisk perspektiv.
I løpet av programmet vil du utvikle tre primære ferdighetssett: evnen til å analysere og strategisk nærme media og deres innvirkning på samfunnet; evnen til å arbeide med media og kommunikasjon både metodisk og systematisk; kunnskapen som kreves for å produsere medietekster, både individuelt og i samarbeid. Sammenlignet med bachelorgrader, har dette avanserte programmet et klart fokus på utvikling av strategisk ekspertise, en ferdighet som er avgjørende for de som har tenkt å forfølge en profesjonell karriere innen media og kommunikasjon. I løpet av utdanningen vil du dessuten få inngående kunnskap om hvordan de kreative næringene fungerer.
Programmet er utviklet sammen med og gjennomføres i samarbeid med Media Evolution, en medieklynge med over 350 medlemsbedrifter basert i Malmö. Dette legger til rette for en crossover mellom den akademiske og profesjonelle verdenen og lar deg som student utvikle ferdigheter på begge områder gjennom studiene. I løpet av programmets varighet vil du få sjansen til å møte en rekke internasjonale gjesteforelesere fra universiteter over hele verden, noe som ytterligere øker programmets globale relevans.
Det første og andre året
Det første året fokuserer på å undersøke sentrale temaer i kommunikasjonsstudier. Kursene vil også gi deg en dypere forståelse av dagens kreative næringer og mulighetene til samarbeidende medier. Året avsluttes med skriving av en (ettårig, 15 studiepoeng) masteroppgave.
I løpet av studiets andre år er det mulighet for å gjennomføre et praksisbasert kurs. Du vil også utdype kunnskapen din i aktivistiske, strategiske og entreprenørielle tilnærminger til media, og du vil tilegne deg ferdigheter i prototyping og visualisering. Studiet avsluttes med skriving av en andre masteroppgave (15 studiepoeng).
Organisasjon
Studiet har som mål å fremme studentenes vitenskapelige kunnskaper og ferdigheter innen medie- og kommunikasjonsvitenskap. Programmet er etablert i forskningsprofilen til nye medier, offentlighet og ytringsformer.
Studiet er laget for å gi studentene nødvendige ferdigheter til å utføre arbeid innen media og kommunikasjon – hos bedrifter, offentlige etater og organisasjoner som spesifikt har media og kommunikasjon som sitt virkefelt, og hos bedrifter, offentlige etater og organisasjoner som er avhengig av media og kommunikasjon for å drive sin virksomhet. Studiet gir også adgang til videre studier innen feltet.
Studiet omfatter 120 studiepoeng. Det er nettbasert og undervises på engelsk. Ved fullført utdanning skal studenten ha tilegnet seg minst 60 studiepoeng innen hovedfeltet medie- og kommunikasjonsvitenskap.
Karrieremuligheter
Etter endt utdanning vil du ha de nødvendige kvalifikasjonene for å jobbe med media og kommunikasjon. Ferdighetene og kunnskapen du utvikler under studiene er verdifulle for de raskt voksende kreative næringene. Bedrifter, myndigheter og organisasjoner er andre mulige arbeidsgivere ettersom de blir stadig mer avhengige av kommunikasjon og media i sin virksomhet. Dette programmet er for deg som ønsker å ta en aktiv rolle i utviklingen av mediefeltet. Det gir også et grunnlag for videre etterutdanning.