Master i voksenopplæring og global endring
Linköping University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Linköping, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighet
1 år
Tempo
Deltid
Studieavgift
SEK 94 600 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Aug 2024
Introduksjon
Regjeringer over hele verden oppfordrer innbyggere til å trene og utdanne seg for å holde seg konkurransedyktige i en tilkoblet verden. Kritiske diskurser om globalisering krever evnen til å lære i situasjoner som spenner over store kulturelle og geografiske skillelinjer. Vårt program er for de som ønsker å forstå voksenlæring innenfor rammen av global endring innenfor et unikt digitalt læringsformat som har vunnet internasjonal anerkjennelse.
Nettbasert læring og masteroppgave
Dette masterprogrammet styrker studentenes evne til å jobbe i en globaliserende verden og utfordre de tradisjonelle perspektivene på globalisering. Vårt program er et likeverdig samarbeid med University of British Columbia, Vancouver, Canada og University of Western Cape, Cape Town, Sør-Afrika. Alle kursaktiviteter vil bli gjort innenfor en digital læringsplattform, hvor du vil lære sammen med studenter fra de deltakende universitetene i en global klasse, noe som gjør programmet virkelig internasjonalt. Kursene inneholder temaer som å lokalisere seg i global læring, voksenlæring: kontekster og perspektiver, global/lokal læring og forståelse av forskning.
Våre kandidater er i stand til å lære og undervise globalt, bruke globale koblingsteknologier, forstå kunnskapsbaserte samfunn og deres implikasjoner for læring, forstå globaliseringsdiskurser, utvikle kulturelle sensibiliteter og sensitiviteter og utvikle et likestillingsperspektiv for læring og reframing av sin egen profesjonelle praksis. De kan også fortsette sin akademiske karriere i ytterligere prosjekter.
Programmet vant 2005 Curriculum Innovation Award, tildelt av Commission of Professors of Adult Education fra American Association for Adult and Continuing Education og også The e-Learning Excellence Award (2015) på den 14. europeiske konferansen om e-læring, holdt i Hertfordshire Universitetet, Storbritannia.
Utvelgelsen vil være basert på akademiske karakterer og intensjonsavtale. Søkeren bør sende inn en intensjonsavtale skrevet på engelsk, som forklarer hvorfor de ønsker å studere dette programmet (ca. 1000 ord). Brevet bør inneholde et sammendrag av bacheloroppgaven/prosjektet, og en beskrivelse av akademiske studier og arbeidserfaring relevant for voksenopplæring.
Opptak
Læreplan
Studiet består av åtte kursmoduler, hver med 7,5 studiepoeng. Introduksjonsmodulen omhandler integrering av kurset og leder frem til utviklingen av en kapabilitetskonvolutt, som fortsetter over de to årene. Fire av modulene fokuserer på forskjellige innholdstemaer eller 'perspektiver', designet for å kunne brukes for studenter med interesse eller bakgrunn i enhver sammenheng. En modul fokuserer på forskningsmetoder og etterfølges av et forskningsprosjekt ved de universitetene hvor dette kreves for en mastergrad. Dersom dette ikke er aktuelt, erstattes forskningsprosjektet med lokale valgfrie emner, relevante for programmet.
Navnet og rekkefølgen av kursmoduler over programmet er vist nedenfor:
- Lokalisere seg i Global Learning, del 1, 4,5 stp
- Voksenlæring: Perspektiver og kontekster, 7, 5 stp
- Arbeid og læring, 7,5 stp
- Fostering Learning in Practice, 7, 5 stp
- Understanding Research, 7,5 stp
- Global/Lokal læring, 7, 5 stp
- Lokalisere seg i Global Learning, del II, 3 stp
- Forsker på voksenlæring: Prosjektarbeid, 15 stp
Innhold, presentasjonsmåter, læringsmål og eksamen for hver kursmodul er beskrevet mer detaljert i egne kursoversikter.
Programresultat
Målet er å gi en mastergrad i voksenopplæring av høy kvalitet, som både i innhold og prosess gir studentene et innblikk i globalisering og tverrkulturelt samarbeid. Studiet skal også styrke forståelsen av ulike kontekster og gi erfaring med å arbeide i en rekke studieformer.
Mål
Kunnskap og forståelse
- å oppmuntre til forståelse av fellestrekk og forskjeller på tvers av ulike kontekster for voksenopplæring
- å forstå kunnskapsbaserte samfunn og implikasjonene for læring
- å utvikle forståelse for globaliseringsdiskursene
- å sette pris på den historiske konteksten til dagens utvikling og knytte disse til egne praksissteder
- å utfordre ortodoksi i voksenopplæringsteori og praksis
Ferdigheter og evner
- å lære å bruke undervisnings- og læringsteknologier globalt
- å lære å lære og jobbe globalt
Verdier og holdninger
- å utvikle kulturell sensitivitet og sensitivitet
- å innta et mangefasettert likhetsperspektiv på alle læringsspørsmål
- å engasjere seg i reframing av egen yrkesutøvelse
- å skape nettverk av relasjoner på tvers av land og bidra til å etablere et globalt fellesskap av utøvere av voksenlæring
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Etter avsluttende eksamen vil du ha teoretisk kunnskap om globalisering og dens innvirkning på forskjellige steder. Denne kunnskapen som trengs når du jobber i ulike formelle og uformelle voksenlæringsorganisasjoner.
Nyutdannede av programmet vil være i stand til å: lære og undervise globalt, bruke globale koblingsteknologier, forstå kunnskapsbaserte samfunn og deres implikasjoner for læring, forstå globaliseringsdiskurser, utvikle kulturell sensibilitet og sensitivitet og utvikle et likestillingsperspektiv for læring og re-framing. sin egen profesjonelle praksis.
Studentene kan også fortsette sin akademiske karriere i ytterligere prosjekter.