
International Telematic University UNINETTUNO
Master i EU-studier: kulturer og historie, politikk og globale perspektiverOnline
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Be om tidligste startdato
STUDIEAVGIFT
EUR 2 500
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduksjon
Avstandsmastergraden i europeisk rett og politikk, implementert av det juridiske fakultetet, har som mål å skape tverrfaglige profesjonelle eksperter innen europeisk lov og politikk og lære operative og faglige ferdigheter egnet for å delta i de ulike stadiene av europeisk politikkplanlegging og implementering. Overføringen av de kognitive verktøyene som trengs for dette målet vil bli utført med en tverrfaglig tilnærming.
Den tverrfaglige tilnærmingen i undervisningen svarer på viljen til å gi studentene ferdigheter som passer for problemstillingenes transnasjonale dimensjon.
Gjennomføring av programmet
Undervisningsstruktur
Mastergraden varer i ett studieår på totalt 60 studiepoeng, fordelt på videotimer, seminarer, interaktive klasserom, veiledninger, videokonferanser og forskningsaktiviteter. Modulene leveres av videoprofessorer, med assistanse fra kvalifiserte veiledere, som vil følge studenter online i Didactic Cyberspace under hele opplæringsprosessen. Hver modul av mastergraden avsluttes med en avsluttende vurderingsprøve, hvis resultat er enig i å definere karakteren for opptak til diskusjonen av masteravhandlingen. Masteravhandlingen vil handle om et emne som er avtalt med læreren i det valgte emnet.
Den høyt kvalifiserte lærerstaben består av anerkjente universitetsprofessorer, tjenestemenn fra europeiske institusjoner, eksperter og andre internasjonalt anerkjente personligheter.
Alle kurs i mastergraden i European Union Studies: Cultures and History, Policy, and Global Perspectives ved International Telematic University UNINETTUNO er organisert i moduler, som varierer i varighet avhengig av studiepoengene som tildeles modulen og hvis levering gjentas tre ganger i løpet av det akademiske året.
Ved siden av deg, for å støtte deg i treningsveien, er det to spesifikke profesjonelle figurer:
- Mentoren , som er ansvarlig for mottakelsen din og vil tilby deg støtte gjennom hele masterkurset, lytte til dine behov og sikre de beste forutsetningene for en fruktbar gjennomføring av Læringsprosessen;
- Professoren/veilederen , spesifikk for hver undervisning, som har som oppgave å legge til rette for din nettbaserte læringsvei, og gi deg verktøyene for å lønnsomt nærme deg studiet av emnet.
I løpet av leveringsperioden for hver modul vil professoren/veilederen følge deg i løpet av undervisningsaktiviteten, foreslå ad hoc-læremateriell, sjekke læringsfremgangen din gjennom oppfølgingsspørsmål og øvelser, og planlegge undervisningsinteraksjoner i interaktiv klasse, chat, virtuelt klasserom og forum, som du finner på veiledersiden i Teaching Cyberspace.
Ved hver kurslevering kan studentene velge de emnene de ønsker å ta, inntil maksimalt tre undervisninger per leveranse. Studenten vil umiddelbart ha alt undervisningsmateriell tilgjengelig for individuelt studium for hvert av masteremnene. I tillegg, i løpet av leveringsperiodene, vil studenten ha støtte fra professoren/veilederen, som vil veilede ham/henne i studiet, planlegge undervisningsaktivitetene til klassen i agendaen, organisere synkrone veiledningsøkter i interaktiv klasse, chat og Virtual Classroom og asynkron på forumet.
Studentene anbefales å starte kurset fra de tre første modulene og deretter fortsette med de påfølgende for å opprette en klynge med andre deltakere.
Midtveis- og sluttvurdering
Under leveringen av modulen utfører veilederen kvalitative og kvantitative læringsvurderinger for hele tiden å overvåke resultatene av læringsfremgangen og gi tilpasset støtte til studentene med sikte på å få vurderingen på slutten av modulen.
Kvantitativ vurdering av studentmedvirkning utføres av veileder på grunnlag av statistikk knyttet til studentens navigering i det didaktiske cyberrommet, når det gjelder: antall tilganger og brukstid for Læringsmiljøene, og Nettveiledningsverktøy, antall gjennomførte øvelser, og gjennomsnittlig vurdering/egenevaluering.
For å utfylle denne overvåkingen, kontrollerer veilederen studentenes læringsfremgang under interaktive klasseromsøkter, gjennom oppfølgingsspørsmål og øvelser relatert til emnene for modulvideoleksjonene og gjennom diskusjoner på modulens forum. På slutten av leveringsperioden for hver modul organiserer professoren/veilederen avsluttende gjennomgangsøkter gjennom intervjuer og/eller oppfølgingsøvelser. Resultatet av den kvalitative og kvantitative vurderingen danner grunnlaget for gjennomføringen av målrettede tiltak fra veilederen for å styrke læringen for elever, samt for opptak til masterkursets avsluttende eksamen.
Avsluttende eksamen består av diskusjon av en oppgave utarbeidet om et emne knyttet til emnene gitt i mastertimene.
For å oppnå mastergraden må studenten ha oppnådd de studiepoeng som er fastsatt i emneforskriften, inkludert de som er knyttet til avsluttende eksamen.
Undervisningsmodell
Opplæringsaktivitetene finner sted på Internett, i "Master"-delen av portalen.
Den vedtatte psykopedagogiske modellen eller masterkurset i EU-studier konkretiserer skiftet:
- Fra lærerens sentrale rolle til elevens sentrale rolle;
- Fra kunnskapsoverføring til kunnskapsskaping;
- Fra passiv og konkurransedyktig læring til aktiv og samarbeidende læring.
Studentene spiller en aktiv rolle i deres læringsfremgang og kan studere når og hvor de vil. I løpet av sin læringsvei blir studentene veiledet av et nettbasert veiledningssystem som er i stand til å lette deres lærings- og nettbaserte kommunikasjonsprosess og gi dem verktøy for å gjennomføre studiet av et spesifikt emne på en vellykket måte.
Nettveiledning er organisert i klasser med studenter, gjennom et avansert system med agenda som er i stand til å gjenkjenne hver enkelt og få sporing av treningsaktiviteter og en kvantitativ og kvalitativ evaluering av læringsprosessen til hver enkelt student.
Hvordan studere
Påmeldte studenter må følge alle aktiviteter som inngår i det didaktiske cyberrommet.
Didaktisk nettrom
De internettbaserte opplæringsaktivitetene foregår i et nettbasert makroområde, som kalles Didactic Cyberspace. I det didaktiske cyberrommet finner opplærings- og læringsprosessen sted, og tilgangene diversifiseres gjennom tilpasset pålogging og passord avhengig av rollen som de ulike aktørene i opplæringsprosessen spiller: professorer, veiledere og studenter. Disse tre kategoriene brukere kan få tilgang til samme informasjon om hver modul. Mer spesifikt kan professoren og veilederen endre eller erstatte opplæringsmateriell og legge til nytt for hele kursets varighet, mens studenten kan disponere et eget område hvor han kan inkludere data, informasjon og personlige notater.
Studenten kan få tilgang til:
- Den utnevnte lærerprofessorens side;
- Veilederens side.
På disse sidene er det læringsmiljøene der det er mulig å få tilgang til:
- Opplæringsmateriell, som representerer kursinnholdet: digitaliserte videotimer inkludert bokmerker som muliggjør hypertekstuell og multimedialenking til bøker, utvalgte bibliografiske referanser, øvelsestekster og utvalgte webografier. Systemet med dynamiske bokmerker gir Internett-baserte videotimer en hypertekstuell karakter som tillater ulike nivåer av navigering: fra en leksjon til den andre, blant emner i en enkelt leksjon, mellom materialene som refererer til samme emne.
- Fjernundervisning. Studentene som er påmeldt masterkurset vil bli assistert i hvert trinn av studieveien av telematiske professorer-veiledere. Telematikkprofessor-veilederen representerer en guide så vel som en konstant tilstedeværelse langs læringsprosessen.
Avstandsveiledningsaktivitetene kan utføres på to måter: - på en synkron måte, ved å bruke chatter, videochatter, video og lydkonferanser, implementert i Didactic Cyberspace, men også det tredimensjonale klasserommet opprettet på UNINETTUNO Island of Knowledge on Second Life.
- på en diakron måte, gjennom verktøy som e-post og diskusjonsfora på Internett. Diskusjonsforumene, knyttet til temaene i et gitt undervisningsfag, muliggjør utvidelse av dialogen utløser samarbeidslæring, og tillater autonom tenkning om temaet som diskuteres og om studieaktivitetene som gjennomføres.
- Virtuelt klasserom i UNINETTUNO Kunnskapsøya om Second Life På UNINETTUNO (International Telematic University) ble Kunnskapens øya realisert en 3D-forelesningssal, og den er viet til dette masterkurset. I dette miljøet samhandler studentene og professorene/veiledernes avatarer i den tredimensjonale verdenen til UNINETTUNO ved hjelp av stemmene sine. Øvingsarbeid, vurderingstester og videokonferanser med hovedpersonene i masterkurset, som skal delta gjennom avatarene deres, gjennomføres, samt sanntidsøvelsesaktiviteter veiledet av professorene/veiledernes avatarer.
- på en synkron måte, ved å bruke chatter, videochatter, video og lydkonferanser, implementert i Didactic Cyberspace, men også det tredimensjonale klasserommet opprettet på UNINETTUNO Island of Knowledge on Second Life.
- på en diakron måte, gjennom verktøy som e-post og diskusjonsfora på Internett. Diskusjonsforumene, knyttet til temaene i et gitt undervisningsfag, muliggjør utvidelse av dialogen utløser samarbeidslæring, og tillater autonom tenkning om temaet som diskuteres og om studieaktivitetene som gjennomføres.
- Virtuelt klasserom i UNINETTUNO Kunnskapsøya om Second Life På UNINETTUNO (International Telematic University) ble Kunnskapens øya realisert en 3D-forelesningssal, og den er viet til dette masterkurset. I dette miljøet samhandler studentene og professorene/veiledernes avatarer i den tredimensjonale verdenen til UNINETTUNO ved hjelp av stemmene sine. Øvingsarbeid, vurderingstester og videokonferanser med hovedpersonene i masterkurset, som skal delta gjennom avatarene deres, gjennomføres, samt sanntidsøvelsesaktiviteter veiledet av professorene/veiledernes avatarer.
I det virtuelle klasserommet til Second Life i UNINETTUNO Kunnskapsøya underviser og lærer studentene og professorene/veilederne på en samarbeidende og samarbeidsvillig måte. De bygger og deler kunnskap med mennesker som tilhører ulike politiske, kulturelle og religiøse miljøer, de går i dialog, kulturelle forskjeller konfronteres, og sosialiseringsprosesser implementeres i tillegg til å skape ny kunnskap.
Opptak
Ideelle studenter
Masterkurset i European Union Studies: Cultures and History, Policies and Global Perspectives er designet for alle studenter som har en bachelorgrad som ønsker å forbedre sin spesialiserte kunnskap om dynamikken som styrer fellesskapets aktiviteter, spesielt fra et juridisk og administrativt perspektiv. I tillegg er masterkurset en utmerket trenings- og faglig utviklingsmulighet for utøvere i frivillige organisasjoner, private selskaper, konsulentfirmaer, departementer og andre offentlige institusjoner både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. En praktisk kunnskap om det engelske språket er nødvendig.
Læreplan
- Introduksjon
- Modul 1 – Europeisk historie og kultur
- Modul 2 - Historie, institusjoner og hovedpersoner i Den europeiske union
- Modul 3 - Den europeiske unions utenrikspolitikk og global kontekst
- Modul 4 - Den europeiske unions globale handelspolitikk
- Modul 5 - The Economics of European Integration and Sustainable Development
- Modul 6 – Europeisk statsborgerskap og grunnleggende rettigheter i det digitale samfunnet
- Modul 7 – Europeisk finansiering og europlanlegging
- Avsluttende avhandling