
Ekspertkurs i intervensjon med migranter og flyktninger
Madrid, Spania
VARIGHET
8 Months
SPRÅK
Spansk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 1 350 *
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
* se hará un descuento del 5% sobre el importe de la matrícula a los alumnos que se inscriban antes del 30 de mayo.
Introduksjon
Dette kurset er hovedsakelig rettet mot intervensjon med innvandrere og flyktninger. Målet er å tilby kunnskap og praktiske elementer som er nødvendige for å støtte innvandrere og flyktninger i mottaks- og integreringsprosesser i det spanske samfunnet.
- Modalitet: online og praksis
- Créditos: 20
- Startdato: 8. oktober 2024
- Varighet: 8 måneder (fra oktober 2024 til juni 2025)
- Maksimal registreringsperiode: 28. september 2024
- Pris: 1350 euro.
Effektiviteten av intervensjonshandlinger med migranter og flyktninger avhenger i stor grad av tilstrekkelig identifisering av deres behov, en streng tilnærming til deres realiteter og vår evne til å omsette denne kunnskapen til aktiviteter som er nyttige og relevante. Dette universitetsekspertkurset hjelper deg å oppnå dette i din profesjonelle praksis.
Ved hjelp av et allment anerkjent lærerteam fra både det akademiske feltet og intervensjonsfeltet og med personlig overvåking gjennom hele prosessen, vil du delta i spesialisert tverrfaglig opplæring som vil tillate deg å utdype din teoretiske og metodiske kunnskap for intervensjonen. I tillegg vil vi arrangere en universitetspraksis for deg med en enhet lokalisert på stedet der du bor slik at du kan forsterke din erfaring i feltet og sette i spill alt du har lært.
På slutten av kurset, som du kan fullføre i ditt eget tempo og samhandle direkte med lærerne under live klasser, vil du motta en grad sertifisert av Ortega – Marañón og Accem University Research Institute. Hvis du allerede har en universitetsgrad eller tilsvarende, kan studiepoengene du oppnår bli regnet som en del av mastergraden i internasjonal migrasjon og asyl: politikk, ledelse og intervensjon.
Hva skal du lære?
Kurset består av fem tematiske moduler. Ved å delta i dem vil du lære:
- Å reflektere over måten vi ser på migranter og flyktninger, og måten vi posisjonerer oss foran dem.
- Situasjonen for migrasjoner i den globale verden, med fokus på de viktigste migrasjonssystemene og politikkene med vekt på EU og tilfellet med Spania.
- De viktigste teoriene, konseptene og tilnærmingene rundt integrering som hovedmål for intervensjon med migranter og flyktninger.
- Integreringspolicyer og hovedaspekter å ta hensyn til når man forstår prosessene og diagnostiserer integrasjon.
- Den tredje sektorens rolle i integreringen av migranter og flyktninger, med vekt på styring av sosiale intervensjonsprogrammer og prosjekter.
- Å utforme en omfattende intervensjonsplan fokusert på mennesker som søker internasjonal beskyttelse, flyktninger og migranter, som reagerer hensiktsmessig på den sosiale dimensjonen den fokuserer på (utdanning, arbeid, deltakelse, blant andre).
- Å integrere i intervensjonssituasjoner med spesiell sårbarhet knyttet til menneskehandel, psykisk helse og mindreåriges situasjon.
Galleri
Læreplan
Workshop: Meg og deg. La Mirada: hvordan posisjonerer vi oss foran innvandrere og flyktninger?
- Påvirkningen av den andres blikk på individet
- Migrant og flyktning, synlige og usynlige fordommer
- Migrant og flyktning, subjektiv og objektiv posisjon. Mekanismer som utgjør det
Modul 1: Introduksjon til migrasjoner i en global verden
- Internasjonale migrasjoner i globaliseringens tid
- De viktigste innvandrings- og statsborgerskapsregimene
- Hovedtyper av migrasjoner og migranter.
- Flyktninger og asylsøkere
- Enslige utenlandske mindreårige
- Innvandringspolitikk: opptak, kontroll og forhold til opprinnelses- og transittland
- Uregelmessig innvandring
- Den felles innvandrings- og asylpolitikken til EU
- Offentlig mening om innvandring
- Statsborgerskap og integreringsmodeller
Módulo 2: La integración como meta de la intervención
- Begreper, teorier og integrasjonsmodeller
- Aktører, stadier og dimensjoner ved integrering
- De betingende faktorene for integrering
- Integreringspolitikk
- Psykososiale aspekter ved integreringsprosessen
- Hindringer for integrering. Diskrimineringen
- Elementer for å diagnostisere integrasjon
- Integrering i Spania
Modul 3: Den tredje sektorens rolle i integreringen av innvandrere og personer som søker internasjonal beskyttelse.
- Den tredje sektoren som en grunnleggende aktør i utviklingen av et land
- Juridisk rammeverk for frivillige organisasjoner, foreninger og stiftelser
- Tredje sektororganisasjon: nettverk, plattformer, fora på statsnivå
- Hovedfinansieringssystemer for enheter og deres styringsprosesser
- Design, utførelse og overvåking av intervensjonsprogrammer
- Kvalitetsstyringssystemer. Evaluering og beskyttelse av skader brukt på den tredje sektoren
- Kommunikasjonen. Etiske problemstillinger.
- Den tredje sektoren som en sentral aktør i kampen mot diskriminering, rasisme og fremmedfrykt.
Modul 4: Omfattende intervensjon med migranter fra den internasjonale beskyttelsestilnærmingen
- Regulatorisk og juridisk rammeverk:
- Kort regulatorisk analyse
- Juridiske personer for internasjonal beskyttelse.
- Analysen av forespørselen. Administrativ fastsettelsesprosedyre.
- Migranter og deres juridiske regime i Spania. Utlendingsloven.
- Spesielle omstendigheter for Ceuta og Melilla
- Modeller for sosial intervensjon med mennesker som søker internasjonal beskyttelse, flyktninger og migranter.
- Resepsjonen og integreringssystemet
- Reiseruten for sosial innsetting:
- Personen som aktivt subjekt for intervensjonen
- Kontekstualisering og sosial diagnose
- Individualiserte omfattende reiseruter for sosioarbeidsinnsetting: Stadier. Ledelsesmetodikk etter kompetanse
- Språkundervisning innenfor integreringsplanen til International Protection-programmet i Spania
- Lære spansk språk og kultur og andre offisielle språk for flyktninger og innvandrere.
- Den sosiale deltakelsen til migranter og flyktninger
- Resepsjon og integreringssystem.
- Deltakelse i skole og pedagogisk forsterkning.
- Integrering av innvandrerjenter og -gutter i utdanningssystemet: deltakelse, interkulturalitet og oppmerksomhet på mangfold
Modul 5: Intervensjon med grupper i situasjoner med spesiell sårbarhet. Menneskehandel, psykisk helse, mindreårige.
- Intervensjon med ofre for menneskehandel
- Psykologisk intervensjon med mennesker med psykiske problemer
- Intervensjon overfor barn og unge
- Intervensjon med ofre for kjønnsvold i migrasjons- og IP-sammenheng
- Intervensjon med LGTBIQ+-personer i migrasjons- og IP-sammenheng
Programresultat
Hva skal du lære?
Kurset består av fem tematiske moduler. Ved å delta i dem vil du lære:
- Å reflektere over måten vi ser på migranter og flyktninger, og måten vi posisjonerer oss foran dem.
- Situasjonen for migrasjoner i den globale verden, med fokus på de viktigste migrasjonssystemene og politikkene med vekt på EU og tilfellet med Spania.
- De viktigste teoriene, konseptene og tilnærmingene rundt integrering som hovedmål for intervensjon med migranter og flyktninger.
- Integreringspolicyer og hovedaspekter å ta hensyn til når man forstår prosessene og diagnostiserer integrasjon.
- Den tredje sektorens rolle i integreringen av migranter og flyktninger, med vekt på styring av sosiale intervensjonsprogrammer og prosjekter.
- Å utforme en omfattende intervensjonsplan fokusert på mennesker som søker internasjonal beskyttelse, flyktninger og migranter, som reagerer hensiktsmessig på den sosiale dimensjonen den fokuserer på (utdanning, arbeid, deltakelse, blant andre).
- Å integrere i intervensjonssituasjoner med spesiell sårbarhet knyttet til menneskehandel, psykisk helse og mindreåriges situasjon.
Program undervisningsavgift
Gjennomføring av programmet
Kurset er online med unntak av praksis. Den består av 5 innholdsmoduler og en praktisk modul. Modulene vil bli undervist med en omtrentlig hastighet på én per måned avhengig av innholdet. Klassene blir gitt online synkront gjennom Teams-plattformen. Disse tas opp på video, som gjøres tilgjengelig for studenter på den virtuelle campus, slik at de kan se dem når det passer dem hvis de ikke har vært i stand til å delta på de synkrone øktene eller hvis de ønsker å se dem.
Studentene vil også ha en detaljert veiledning til innholdet og kravene til hver modul, samt materialer som presentasjoner og anbefalte lesninger. For hver modul skal det gjennomføres beståtte prøver, som også gjennomføres på nett.
I tillegg til timene vil det gjennom hele kurset bli organisert samtaler eller fora med relevante eksperter innen migrasjon og tilflukt. Uansett er det viktig at studentene prøver å opprettholde et kontinuerlig studietempo gjennom hele kurset for å få mest mulig ut av ressursene som tilbys og kunne nå slutten etter å ha oppfylt alle kravene.
Hvis situasjonen tillater det, er det planlagt å organisere to økter ansikt til ansikt i Madrid og på lørdager, hvor datoene vil bli annonsert gjennom hele kurset. Disse øktene har blant sine mål at studentene skal bli kjent med og utveksle både med lærerne og med klassekameratene i kurset. Det er ikke obligatorisk oppmøte på disse øktene, selv om det anbefales.
Om strømmekurs
Streamingkurs vil finne sted to dager i uken, nærmere bestemt på tirsdager og torsdager, fra klokken 17.00 (CEST-tid) og slutter klokken 19.00. Det er mulig at det i noen tilfeller kan skje endringer i fastsatt tid på grunn av force majeure. Uansett vil endringer som skjer i den første planleggingen bli informert i tide.
Dag og tidspunkt for øktene vil bli spesifisert i undervisningsveiledningene for hver modul. For de deltakerne som ikke kan koble til for øyeblikket, vil øktene bli tatt opp slik at de kan se dem når de har tid til det. Når det er mulig, vil det bli gjort en innsats for å gjøre videoen tilgjengelig på den virtuelle campus før neste time.
I den siste delen av streamingen vil studentene ha muligheten til å spørre lærerne i hver modul live for å avklare eller utvide de aspektene de anser som passende.
Evalueringssystem
Evalueringssystemet for hver modul er spesifisert i undervisningsveiledningene og inkluderer karakterprosentene for hver aktivitet foreslått av læreren, samt evalueringskriteriene. For å bestå programmet er det et krav å bestå modulene og ha gjennomført alle de evaluerbare aktivitetene som har vært med i den faglige kalenderen. Deltakere som av berettigede grunner har måttet utsette utviklingen av noen av aktivitetene vil få restitusjonstid før stenging.
Studentstøttetjenester
Planleggingen inkluderer en studenttilvenningsperiode på en uke, hvor det utvikles en introduksjonsmodul hvor informasjon om evalueringssystemet og bruken av de virtuelle campusverktøyene gjøres tilgjengelig for dem. Deltakerne har en generell veiledning til programmet, der de kan se den akademiske kalenderen og den detaljerte beskrivelsen av opplærings- og evalueringsaktivitetene som iverksettes.
Personlig sporing av deltakere
Koordineringen overvåker kontinuerlig deltakernes prestasjon, verifiserer graden av deltakelse i treningsaktivitetene og resultatene de oppnår i modulevalueringene. Oppdater det virtuelle campus regelmessig med nyheter av interesse for studenter, og send påminnelser om oppgavene de må utføre, i henhold til den akademiske kalenderen. Denne overvåkingen er nøkkelen til å veilede deltakere i tidsstyring og holde dem motiverte under utviklingen av programmet.
Overvåking utføres under hensyntagen til hver enkelt elevs profil og behov. De virtuelle campusverktøyene brukes for å få informasjon om deltakernes tilgang til programinnholdet, og deres involvering i diskusjons- eller debattaktivitetene. I tillegg opprettes personlig tilpassede kontakter via e-post og telefonsamtaler for å finne ut årsakene til lav studentdeltakelse, hvis dette skjer.
Konsultasjoner
Studentene har en rekke verktøy som lar dem stille daglige spørsmål om innholdet i modulene og overføre til de ansvarlige for programmet enhver hendelse som kan oppstå i utviklingen av programmet. Koordineringen fører en oversikt over spørsmål fra deltakerne og er forpliktet til å gi et svar innen en periode på ikke mer enn 72 timer.
Campus Virtual
Virtual Campus er en nettbasert undervisnings- og interaksjonsplattform som tilbys til lærere og opplæringsdeltakere. Denne støtten letter tilnærmingen mellom lærere og elever og gir tilgang til faglig innhold. Den gir pedagogisk støtte for økter ansikt til ansikt og et grunnleggende verktøy for utvikling av virtuelle økter.