Master i e-handel og markedsplass – på nett
INESDI Business School
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Online
Språk
Spansk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighet
12 måneder
Tempo
Deltid
Studieavgift
EUR 7 200
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
At kjøpsvanene har endret seg er et faktum. Siden begynnelsen av COVID-19-krisen har akselerasjonen av digitalisering blant forbrukere vokst betydelig. Det er mange som har vist sin avvisning av folkemengder i fysiske rom og foretrekker å gjøre kjøpene sine på nett. Til og med sosiale grupper som inntil for to år siden - før COVID 19 - så elektronisk handel fra et forsiktig og til og med motvillig prisme - generasjoner som Silent eller Baby Boomers - har initiert en transformasjon i sine forbruksvaner fra offline til online, og er for tiden en av det mest aktive publikummet som for første gang anerkjenner visse fordeler ved elektronisk handel: umiddelbarhet, komfort eller brukervennlighet blant annet som får sameksistensen med den tradisjonelle virksomheten til å riste i sektorer som detaljhandel.
I land som Spania forventes antallet e-handelsbrukere å vokse med 25 % for å nå 35 millioner brukere i 2024. For tiden handler mer enn 60 % av den spanske befolkningen på nettet, hvorav 40 % gjør det med smarttelefonen. Svært fordelaktige data for e-handel i Spania, som sammen med Storbritannia, USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Italia markerer landene med best resultater innen elektroniske kjøp.
Netthandel har blitt demokratisert og bedrifter og organisasjoner som ikke er tilpasset det vil ha en vanskelig tid å komme seg videre hvis de ikke utvikler seg med publikum. Innenfor dette store økosystemet for netthandel dukker en andre seksjon opp: Markedsplassen - det store ukjente i den digitale salgsstrategien til utallige merkevarer som etter fenomenet pandemien har kommet med kraft til å bli og anta at merkevarene har - i deres salgs- og kommersielle strategi - nye kanaler å utforske for å tilfredsstille forbrukeren.
På denne måten er den nåværende e-handelsstrategien veldig tydelig - inntrengning av merkevarer gjennom deres drift i deres egen kanal for netthandel, samt valget av markedsplassen og/eller e-forhandlere hvor selskapet ønsker å posisjonere seg. i avhengighet av markedet/handlingene, forretningsmodellen som skal følges (B2C, B2B), og dets merkevareimage. Dermed må markedsteam og forretningsledelse gå hånd i hånd – nå, mer enn noen gang – for selskapets digitale salgssuksess. Det er på dette tidspunktet de nåværende lederne av det fysiske salgsstedet (GPV) må tilpasse seg funksjonene og variantene til den digitale kanalen; Handelsmarkedsføringsteam fusjonerer ferdigheter med tradisjonelle markedsføringsområder, og innenfor denne cocktailen av endringer som oppleves mot transformasjonen av digital detaljhandel, dukker nye figurer opp i arbeidsprosesser, som de som dreier seg om rollen som e-handelsledere – opplært til ikke bare å tilby tjenester avhengig av e-handelsnettet, markedsplassen eller andre typer digitale salgsoperasjoner som dropshipping - men også for å spesialisere seg på priskontroll, lagerstyring og logistikk, blant annet detaljerte funksjoner.
titrering
Master i e-handel og markedsplass ble født fra foreningen av Inesdi og UPC.
På den ene siden er Inesdi Digital Business School en handelshøyskole som tilbyr opplæringsprogrammer innrammet innenfor områdene digitalisering, innovasjon og teknologi, med spesielt fokus på innvirkning på næringslivet. Bortsett fra den konstante oppdateringen av innholdet, i henhold til de nye trendene i miljøet, har Inesdi en lærerstab som skiller seg ut for sin brede og dokumenterte erfaring på områdene de underviser i modulene sine.
På den annen side ble Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), basert i Barcelona, etablert i 1971 og har siden den gang blitt et av de ledende polytekniske universitetene i Europa. Det er en offentlig institusjon for forskning og høyere utdanning innen ingeniørfag, arkitektur, vitenskap og teknologi.
Derfor, når programmet er ferdig, vil studentene få:
- En egen tittel fra Inesdi Digital Business School
- En egen grad akkreditert av UPC, hvis kravene til universitetet er oppfylt ved slutten av studiet
Opptak
Læreplan
Inesdi Master i e-handel og markedsplass er strukturert i 10 moduler på 5ECTS hver (125 timer totalt studentarbeid), pluss et avsluttende masterprosjekt på 10ECTS (250 timer studentarbeid). Hver av modulene varer i en måned og gjennomføres asynkront, det vil si at studentene fullfører en enkelt modul per måned.
Modul/fag | ECTS |
Merkeaktivering og etablering av nettvirksomheten | 5 |
Teknologiske løsninger for å lage netthandel | 5 |
Markedsplassadministrasjon | 5 |
Innkjøpsadministrasjon, prissetting og kjøp av UX | 5 |
Ytelsesmarkedsføring: betalingsmidler og juridiske aspekter ved e-handel | 5 |
Markedsføring på Marketplace: betalingsmåter og dets økosystem | 5 |
Analytics i e-handel | 5 |
Dropshipping og katalogoptimalisering | 5 |
Kundeservice, logistikk og fraktadministrasjon | 5 |
Lojalitet og integrering av Marketing Automation | 5 |
innhold
Modul 1. Merkeaktivering og etablering av nettvirksomheten
Formålet
Introduser elevene til hva elektronisk handel er, hvordan nettsalgsøkosystemet er sammensatt, og hvordan en merkevare kan utvikles i ulike miljøer som inkluderer nett for å nå brukersentriske, eller også kalt bruker i sentrum. Fra nettbutikken til inntoget på Marketplace, ved å bruke digital markedsføring som en kilde til merkevarebevissthet og salgssuksess.
Studenten skal utvikle perspektivet til nettvirksomhet fra internasjonaliseringen av tjenesten. Du vil forstå at opprettelsen og ledelsen av e-handel ikke lenger oppfattes fra en nasjonal og/eller regional tilnærming når det skjer offline – og hvordan salgsstedet har endret seg på nettet – i tillegg til å vite hva som er nødvendig for merkeaktivering. For å gjøre dette skal studenten fordype seg i å skape en merkevare fra bunnen av: hvordan merkevarebildet til en ny e-handel skal tilpasses et internasjonalt publikum; nettbrukbarhet gjennom webdesign; mulige betalingsmåter, og å kjenne kombinasjonene mellom å utvikle en forretningsmodell fokusert på netthandel, versus å gå inn på Marketplace – og hvordan dette er knyttet til den digitale markedsføringsplanen med fokus på salg.
innhold
- Introduksjon til det digitale miljøet og elektronisk handel
- Elektronisk handel som en mulighet for internasjonalisering
- Digitalisering av salgsstedet
- Forretningsmodeller i elektronisk handel: E-handel og markedsplass
- Betalingsmetoder og juridiske aspekter ved elektronisk handel
- Merkevarebygging: hvordan aktivere merkevaren online (logo, grafisk identifikasjon og grafisk språk)
- Salgskonverteringstrakter (brukerreise og salgsmarkedsføringsplanen)
Modul 2. Teknologiske løsninger for å lage netthandel
Formålet
I denne modulen skal studenten lære å lage sin egen netthandel fra bunnen av; For å gjøre dette, vil Shopify e-handelsplattformen bli tatt som en referanse, som vil tillate studenten - fra en praktisk tilnærming - å lære sammen med læreren hvordan man lager forskjellige moduler på nettstedet deres, samt administrasjon og kontraktsføring av grunnleggende programmer for automatisering av prosesser, og databehandling, som - servere, cms, erp og crm. Studenten vil lett forstå alle de teknologiske delene som en e-handel må ha – i sin design og etablering; i tillegg til å lære å administrere aktivering og administrering av bestillinger på daglig basis, blant andre e-butikkoppdateringer.
Fra en praktisk tilnærming, og med forskjellige "cases" som referanser - vil studenten bli introdusert til økosystemet til andre e-handelsplattformer: Woocommerce og Prestashop.
innhold
- Teknologi innen elektronisk handel (server, cms, erp, crm)
- Typer CMS og moduler
- Opprettelse av en nettbutikk gjennom Shopify-plattformen (gratisversjon)
- Andre bemerkelsesverdige e-handelsplattformer (Woocommerce og Prestashop)
- UX/UI-design og CRO (hvordan lage en netthandel designet med kunden i tankene)
- mCommerce: Mobilapp for e-handel
- Planlegging, ledelse og daglig prosess for netthandel
Modul 3. Marketplace Management
Formålet
Når studenten er lokalisert – for å lage en e-handel – er det ikke bare mulig å lage nettsiden; Studenten skal lære å selge på Marketplace. Hvilke typologier finnes, hvordan hver av dem fungerer (den mest bemerkelsesverdige for øyeblikket) i henhold til regionen, forretningsmodellen som skal følges (B2B, B2C), samt de forskjellige alternativene i henhold til e-handelsbransjen.
Denne modulen vil også studere de teknologiske plattformene som lar deg automatisere opplasting av store produktkataloger, pris- og tilbudsadministrasjon, automatisering av produktoppføringer på forskjellige markedsplasser og på merkevarens nettside, i tillegg til praktisk opprettelse av en konto. på Amazon , slik at studenten forstår hvordan man kan fordype seg i Marketplace-verdenen innenfor sin kommersielle online salgsstrategi, i tillegg til hvordan man lager et optimalisert produktark. Det skal bemerkes at studenten vil lære stilltiende – ikke bare Amazon-kanalen – men Ebay og AliExpress som de største eksponentene for økosystemet, med praktiske og virkelige eksempler.
innhold
- Markedsplasstyper (på forespørsel, SAAS, administrert, fellesskapsdrevet, desentralisert)
- Markedsplass etter sektorer, differensiering og arbeidsmetodikk
- Gratis kontooppretting gjennom Amazon
- Retail Ready-produktarket – på Amazon, Ebay og AliExpress
- SEO-optimalisering, og nøklene til algoritmen – på Amazon, Ebay og AliExpress
- E-butikken på Marketplace – på Amazon, Ebay og AliExpress
- Integreringsverktøy, og opplasting av kataloger i Marketplace (Lengow og Channable)
Modul 4: Kjøpsadministrasjon, prissetting og kjøp av brukeropplevelse
Formålet
I denne modulen vil studenten lære om kommersielle operasjoner i nettvirksomheten avhengig av netthandel, og inntreden og forhandlinger i markedsplassen. På samme måte vil du lære om de ulike driftskostnadene som er involvert i å opprette og vedlikeholde de forskjellige digitale salgskanalene, i tillegg til å lære hvordan du beregner den endelige RRP.
Denne samme modulen vil forklare i detalj hvordan man kan jobbe med brukerens brukeropplevelse gjennom ulike kampanjer, og meldingene som sendes til brukeren av merket i de forskjellige kanalene der kommunikasjonen er plassert.
innhold
- Innkjøpsledelse som en konkurransestrategi
- Sortimentskontroll i e-handel
- Prissetting og kommersiell margin i elektronisk handel
- Kampanjer (årlig kalender)
- Hvordan beregne den endelige RRP i elektronisk handel (kostnader, fradrag og kampanjer)
- Entreprenørskap og offentlig finansiering for e-handel
- Hjemmesiden og katalogen til en nettbutikk: kategorier, filtre, attributter
- Produktsiden og utsjekkingen som nøkkelen til salget
Modul 5. Ytelsesmarkedsføring: betalingsmidler og juridiske aspekter ved e-handel
Formålet
Når studenten vet perfekt hvordan man kommer inn på markedsplassen, og hvordan man lager sin egen netthandel; Det er på tide å fokusere studenten på spakene som digital markedsføring tilbyr for merkevarens salgssuksess, gjennom nettstedet. For å gjøre dette vil denne modulen forklare områdene e-handelsmarkedsføring i søkemotorer, sosiale nettverk, RTB og Inbound Marketing. Læreren vil vise de forskjellige disiplinene som hver av disse kanalene presenterer, alltid fra e-handelsperspektivet; i tillegg til å inkludere analyse-, måle- og rapporteringsverktøy spesialisert på elektronisk handel.
innhold
- Søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotormarkedsføring, brukt på e-handel
- Annonsering i sosiale medier, brukt på e-handel
- RTB & Geolocation Advertising (SSP, DSP-modeller), brukt på e-handel og kjøring til butikk
- Innholdsmarkedsføring som en attraksjon til salgskanalen (Inbound Marketing)
- Strategier for å øke salget, og CRO i e-handel
- Beregninger og KPIer i e-handel
- Juridiske aspekter ved e-handelsannonsering
Modul 6. Markedsplassmarkedsføring: betalingsmåter og dets økosystem
Formålet
Markedsføringen går videre, og innenfor sine fremskritt har markedsplassene allerede sine egne reklamesystemer, for dette vil studenten i denne modulen lære at for deres strategi på markedsplassen er det andre typer annonsering som ligner på salg: annonsering i søkemotorer gjennom Ebay Advertising, AliExpress Ads og Amazon Sponsored Ads-plattformer.
I tillegg vil du også bli opplært på atferdsvisning/programmatisk alternativ som Amazon DSP har (unikt i verden, som profilerer det 100 % atferdsmålet); samt lære studenten å jobbe med Online Trade Marketing – brukt på nettforhandlere som tillater det (Carrefour, Auchan, ECI, blant andre). Alt dette fra en praktisk tilnærming. I tillegg skal studentene lære å arbeide med spesialiserte analyse- og rapporteringsverktøy innen markedsplasser.
innhold
- Søkemotormarkedsføring i: Ebay-annonsering, AliExpress-annonser, sponsede Amazon-annonser
- Display Marketing på Amazon DSP (domenemålretting; atferdsdata)
- Detaljhandelsannonsering (El Corte Inglés, Carrefour, Primor, blant andre utvalgte e-forhandlere)
- Advokatvirksomhet og tilknyttede programmer for å øke salget
Modul 7: Analyse i elektronisk handel
Formålet
I denne modulen vil studenten lære om å sette KPIer avhengig av markedsføringskanalene som brukes, budsjett og internasjonalisering. I tillegg til å lære fra en praktisk tilnærming hvordan man analyserer resultater i netthandel og Marketplace – med som referanse de forskjellige programmene/verktøyene som er sett i klassen, og tilgjengelig med gratisversjoner.
På samme måte vil du lære hvordan du beregner ROAS i elektronisk handel, og læreren vil undervise om resultatrapporteringsverktøy spesialisert på elektronisk handel, som vil gjøre det enklere for elevene å se dataene.
innhold
- Analyseverktøy og metoder i e-handelsnett (DCM-verktøy)
- Analyseverktøy og metoder i Marketplace (Sizmek-verktøy)
- Nettanalyse
- varmekart
- Attribusjonsmodeller i henhold til aktiveringskanalen i e-handel
- Slik beregner du ROAS i markedsføringskampanjene dine for e-handel
- Analyse av lønnsomheten til reklamekampanjer gjennom netthandel og markedsplass
- Rapporteringssystem. Tolking av resultater i ytelsesmarkedsføring. (Traktverktøy)
Modul 8. Dropshipping og katalogoptimalisering
Formålet
Det finnes ulike modaliteter for å implementere digitale forretningsmodeller; dropshipping - er et av de mest fremtredende eksemplene.
I denne modulen vil studenten lære om hvordan man oppretter og administrerer denne forretningsmodellen. Og så, hvordan jobbe med e-handelsmarkedsføring - fokusert på å lage butikker i søkemotorer (gjennom Google Shopping, Microsoft Store, Yahoo Shop); og butikker på sosiale nettverk (gjennom Facebook Shop, Pinterest Shop og Instagram Shopping). På denne måten vil elevene, sammen med læreren og på en praktisk måte, lære å synkronisere nettsiden sin (ved å bruke Shopify som referanse) med sosiale nettverk og søkemotorer, og dermed forsterke sin e-handelsstrategi i andre markedsføringsalternativer som er allerede brukt. suksess i sektoren.
innhold
- Dropshipping teknikker og modeller
- Sosial handel gjennom Facebook Shop, Instagram Shopping, Pinterest Shop (oppretting og synkronisering av kataloger)
- Handelssøk gjennom Google Shopping, Yahoo Shop, Microsoft Store (oppretting og synkronisering av kataloger)
- Live Stream-handel (produktplassering)
Modul 9. Kundeservice, logistikk og fraktstyring
Formålet
Studentene blir forklart hva det optimale alternativet er - avhengig av strategien (e-handelsweb/markedsplass), hvilke alternativer som finnes for fraktstyring; produktlagring, produktlager og returer. For å gjøre dette vil det spesifiseres hvordan det skal jobbes, hvilke punkter som skal tas i betraktning for å lykkes med prosessen, og hvilke plattformer som for tiden fungerer best avhengig av - region, internasjonalisering, forretningsvertikal, type produkt.
innhold
- Kundeservice: responstider, frakt, pakking, returer og juridiske aspekter
- Provisjon i elektronisk handel og forholdet til leverandører
- Logistikk og lagerstyring på lageret
- Håndtering av forsendelser, leveringsmetoder og ettersalgsservice
- Lagerstyringsmodeller for e-handel og markedsplass
- Fraktplattformer: alternativer avhengig av internasjonaliseringen av tjenesten og industrien
Modul 10. Lojalitet, og integrasjon av Marketing Automation
Formålet
I denne modulen vil studenten lære om ulike typer mulige handlinger for kundelojalitet og oppbevaring.
På samme måte vil du lære på en praktisk måte ulike aktuelle verktøy som tillater datahåndtering for lojalitetsmarkedsføringskampanjer; Du vil kjenne mekanismene slik at forlatte nettvogner ikke blir tapte salg; og du vil lære hvordan du jobber med brukerlojalitetsprogrammer gjennom Marketplace, som resulterer i positive kommentarer fra andre brukere, med sikte på at merkevaren – og produktet/-ene – skal få prestisje blant resten av potensielle forbrukere. .
innhold
- Lojalitet, oppbevaring og livstidsverdi for kunder (LTV)
- Fremme gjentatte kjøp gjennom Marketing Automation (Selligent Tool)
- Lojalitetsprogrammer i Marketplace (Vine-programmet)
- E-postmarkedsføringsstrategi og databasesegmentering (CRM)
- Hvordan optimalisere handlekurven i netthandel (Frizbit Tool)
TFM
Studentene må presentere og forsvare et masteravsluttende prosjekt bestående av et elektronisk handelsprosjekt for en nemnd bestående av programdirektøren og medlemmer av fakultetet, i tillegg til den akademiske veilederen.
Arbeidet vil bli utført i grupper, som vil være sammensatt av minimum 4 og maksimalt 5 studenter. Hver gruppe vil få tildelt en veileder tilhørende lærerstaben, som har ansvar for å sikre riktig fremdrift i prosjektet, veilede fremdrift og gi løpende tilbakemelding.
For å gjennomføre prosjektet må det presenteres en rekke leveranser gjennom hele kurset som sendes til veilederen på de datoene han har angitt, og som vil bli korrigert og returnert med bidragene han mener er nødvendige for riktig fremdrift av prosjektet. prosjekt. .
Presentasjon og forsvar av sluttprosjektet for en domstol av alle studentene i gruppen er en vesentlig forutsetning for å oppnå karakteren i denne delen og oppnå tittelen siden fullføring av prosjektet er obligatorisk. Presentasjonen vil finne sted når kurset er ferdig, i løpet av de neste 4 ukene, og datoen vil bli fastsatt ved begynnelsen av kurset og vil ikke bli flyttet (bortsett fra på grunn av force majeure).
Programresultat
Generelt mål
Master of Ecommerce & Marketplace vil gi praktisk og spesifikk opplæring i e-handel web og markedsplass til studenten. Det vil tillate studentene å utvikle alle funksjonene for opprettelse, ledelse og vedlikehold av nettvirksomheten i de forskjellige kanalene som er nevnt, for suksess i salg; i tillegg til å integrere dem i markedsplanen, og i kommersiell drift, alltid fokusert på elektronisk handel.
For å gjøre dette vil de få opplæring i merkeaktivering innen elektronisk handel; digital handel markedsføring; distribusjon, pris- og lagerstyring, i tillegg til digitale markedsføringsverktøy med fokus på suksess i digitalt salg. Studenten vil lykkes med å fange opp funksjonene og retningslinjene for at nettvirksomheten skal være lønnsom, i tillegg til økningen i kontinuerlig ytelse.
Gjennomføringen av dette programmet gjør det mulig å skaffe nye ferdigheter og evner slik at fagfolkene som studerer det, kan lede e-handelsnett- og markedsplassprosjekter i sine respektive selskaper, og dermed være i stand til å svare på behovene til det nåværende forretningslandskapet.
Spesifikke mål
Studieplanen til Master i e-handel og markedsplass er designet for å oppnå blant annet følgende spesifikke mål:
- Forstå at salgsstedet har endret seg med den tydelige veksten av digitalisering. Dykk ned i hvordan den digitale salgskanalen fungerer, og de ulike kanalene for lønnsomheten til nettvirksomheten.
- Skaff deg de nødvendige ferdighetene for å innrette enhver organisasjon i verdien som korrekt implementering i elektronisk handel vil generere; og på denne måten oppnå de nødvendige ressursene og maksimalt engasjement for gjennomføringen.
- Design etableringen fra bunnen av av en digital virksomhet, hvilke spaker er langt fra offline og hva som er nødvendig å implementere for å lykkes.
- Forstå de kommersielle spakene som må tas i betraktning når du åpner nettkanalen. Forhandling med e-forhandlere, inntreden i netthandel, inntreden i Markedsplassen - hvordan logistikkstyring skal være (lagring, systemet med kommersiell prismargin, vedlikehold, pvp, etc.) - i tillegg til ensretting av markedsføringsprofiler, sammen med salg.
- Lær ulike markedsføringsteknikker for å generere, måle og optimalisere salg på nett; i tillegg til kunnskap om ulike verktøy som forbedrer handleopplevelsen til brukerne.
Karrieremuligheter
Etter gjennomføring av programmet vil studentene bli utstyrt med en unik karriereprofil som vil forberede dem på stillinger som:
- Direktør for netthandel
- Netthandelssjef
- E-handelsassistent
- E-handelsbedriftseier
- Marketplace Manager
- Marketplace Assistant
- Trade Marketing Manager Online
- GPV (point of sale manager) online
- Performance Marketing Manager
- Performance Marketing Assistant
- Spesialist på elektronisk handel