Sommerkurs i tjenestedesign for innovasjon
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Barcelona, Spania
Språk
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighet
2 uker
Tempo
Deltid
Studieavgift
EUR 1 900
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Jul 2024
Introduksjon
Hver dag er vi aktive brukere av ulike typer tjenester fra det sekundet vi våkner til det sekundet vi sovner: når vi går på kontoret, til skolen, til supermarkedet eller til og med til et sykehus. Svært ofte må vi innse at disse tjenestene ikke er designet med tanke på brukeren: deg! Service Design er en etablert og vellykket innovasjonsmetodikk som bidrar til å generere spennende og meningsfulle opplevelser for mennesker som deg.
I de siste tiårene har innovasjon og design hovedsakelig vært fokusert på produkter. I dag, i en økonomi drevet av informasjonsteknologi og immaterielle varer, er tjenesten produktet. Å kunne skape nyttige og ettertraktede tjenester blir den grunnleggende ferdigheten for bedrifter og organisasjoner for å innovere.
Verdien av tjenestedesign ligger i utviklingen av innovative løsninger som ikke fantes før eller i å gjøre allerede eksisterende tjenester betydelig bedre med tanke på ønskelighet og effektivitet. Service Design skaper verdi fordi det består i å designe det folk trenger og ønsker.
Ideelle studenter
Det fartsfylte sommerkurset er designet for fagfolk og ledere fra alle bransjer som ønsker å fordype seg i praksisen med tjenestedesign. For å henvende seg til internasjonale deltakere holdes kurset på engelsk.
Studentprofil
Dette profesjonelle sommerkurset er designet for fagfolk, ledere og administrerende direktører, fra alle bransjer og alle avdelinger, som ønsker å bli innovasjonsledere i sine bedrifter og være i stand til å løse komplekse problemer i tverrfaglige team.
Profesjonelt arbeid eller villig til å jobbe på et strategisk nivå vil finne at Service Design-prinsippene og verktøyene er kjernefunksjoner for deres konkurransefortrinn. For å henvende seg til internasjonale deltakere vil kurset holdes på engelsk.
Opptak
Galleri
Læreplan
Format
Online, 3 uker. Tidsplan: mandager til fredager, fra 7. juli til 24. juli.
Programresultat
I løpet av fire uker vil studentene være praktiske i å bruke de forskjellige metodene, teknikkene og verktøyene for tjenestedesign. Studentene skal lære å:
- Forstå nøkkelelementene som gir god service,
- Utforsk hvorfor, for hva, hvordan, med hvem og for hvem du skal designe en tjeneste,
- Bruk de kritiske teknikkene for å definere en verdsatt tjeneste,
- Utforme et tjenestedesignkonsept med tanke på forretningsstrategien,
- Kommuniser tjenestedesignkonseptet og nøkkeltilbudet gjennom en kort video.
For å anvende tjenestedesignteknikker vil det bli betraktet som bransjeutfordringer fra studentens faglige interesse.