
PhD i fransk språk, sivilisasjon og kultur
Paris, Frankrike
VARIGHET
3 Years
SPRÅK
Fransk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Be om tidligste startdato
STUDIEAVGIFT
EUR 4 000 / per year
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduksjon
Doktorgraden i fransk språk, sivilisasjon og kultur (100 % online og BARE på fransk) har som mål å gjøre det mulig for studenter å tilegne seg avansert opplæring ved å utdype kunnskapen om det franske språket og litteraturen og deres utvikling gjennom århundrene. Gjennom bruk av passende metodiske verktøy og dyptgående personlig refleksjon, støttet av en omfattende litteraturgjennomgang, vil resultatene av deres studie kunne bidra til å fremme kunnskap om emnet.
Målgruppe: Agenter og ledere av kulturtjenester i administrasjon og næringsliv. Lokale og regionale myndigheter. Kulturforvaltere. Lærere, kulturformidlere, foreninger. Media. Museer. Internasjonale og regionale samarbeidsorganisasjoner (UNESCO, Francophonie, AUF; European Cultural Programs...°), frivillige organisasjoner med kulturelle, pedagogiske, humanitære og sosioøkonomiske mål. Eksperter på kulturprosjekter. Kulturnæringer: papir og digital publisering, lyd og video, dokumentarer, kino, teater.
PhD-programmet er spredt over tre år, og begynner med en gjennomgang av problemstillinger og utsikter for det franske språket, dets historie og utvikling, og forskningsmetodikk; litteraturen fra middelalderen, og fra 1500- og 1600-tallet vil også bli undersøkt. Denne gjennomgangen vil bli fulgt av et avhandlingsforslag.
Det andre året vil bli viet fransk litteratur fra det 18. til det 21. århundre, studiet av litteraturkritikk og fransk kultur, og skrivingen av avhandlingen.
Det tredje året vil omfatte en eksamen av regionale språk og minoritetsspråk, skriving av en vitenskapelig artikkel, studiet av fransk teater og kino, og en gjennomgang av franske kulturinstitusjoner rundt om i verden. Året avsluttes med forsvar av avhandlingen.
Opptak
Læreplan
Strukturen til et typisk kurs vil kreve at studentene leser materiale levert av universitetet, studerer relatert materiale og utfører personlig forskning på utvalgte emner. Bekreftelse av læring kan bestemmes via artikler, prosjekter, quizer eller eksamener.
- PHD501 Det franske språket: problemer og utsikter i en globalisert verden: Dette kurset utforsker de moderne utfordringene det franske språket står overfor i sammenheng med akselererende globalisering. Globaliseringen påvirker flere og flere felt, fra virksomhet til kultur, og konfronterer fransk med en rekke utfordringer, spesielt den økende dominansen til engelsk og andre språk. Dette kurset analyserer tilstedeværelsen av det franske språket i internasjonale institusjoner, dets innflytelse i ulike regioner i verden, og strategier og initiativer rettet mot å bevare og fremme fransk på global skala. Samtidig undersøker den globaliseringens innvirkning på det franske språket og måtene institusjonelle aktører og borgere kan bidra til å overleve. Gjennom en tverrfaglig tilnærming vil dette kurset gjøre det mulig for studentene å forstå utviklingen av det franske språket i en globalisert verden og reflektere over dets utfordringer, dets utsikter og handlingene som skal implementeres for å garantere dets internasjonale innflytelse.
- PHD502 Det franske språket: Historie og utvikling: Dette kurset tar sikte på å forstå den historiske utviklingen av det franske språket fra dets opprinnelse til i dag. Det vil gjøre elevene i stand til å forstå de språklige transformasjonene av språket gjennom tidene, samt de sosiopolitiske hendelsene som førte til dem. Analysen av gamle og moderne tekster vil hjelpe dem til å bedre forstå språket i dets nåværende særtrekk.
- PHD503 Forskningsmetoder: Forskning vil bli undervist ved hjelp av de metoder og prinsipper som råder i enhver metodikk for å konstruere et forskningsobjekt. Med utgangspunkt i doktorgradens generelle tema skal studenten kunne formulere relevante forskningsspørsmål, konkretisere sin forskningstilnærming, konstruere en problemstilling, formulere hypoteser, avgrense analysekorpuset, definere undersøkelsesfeltet, verktøyene, og teknikker for objektivering og tolkningsprinsippene. Det første trinnet her vil være å gjøre status over problemstillingen og kunnskapsstatusen om emnet; å lage en litteraturliste som er begrunnet og forklart ved hjelp av leseark og produksjon av innledende databaser og informasjon om emnet som behandles. Han/hun vil også måtte definere forestillinger, kategorier og begreper som brukes, og begrunne dimensjonene i tid og rom for det valgte emnet.
- PHD504 Middelalderlitteratur: Som et supplement til forrige modul og som en illustrasjon av denne utviklingen, vil studenten måtte gjenoppta dette viktige øyeblikket i overgangen fra det muntlige til det skriftlige ordet, for å forstå hvordan fransk har en tendens til å erstatte latin, og hvordan folkespråk deltar i denne overgangen. Litterære og kulturelle produksjoner fra middelalderen til renessansen vil bli fremhevet og analysert: fabliaux, dikt, chansons de gestes, høvisk litteratur og historiske krøniker.
- PHD505 Fransk litteratur fra 1500- til 1600-tallet: Kurset vil fokusere på denne viktige perioden, som er preget av bekreftelsen av det franske språket som et litterært språk. I sammenheng med store sosiokulturelle transformasjoner dukket hovedsjangrene av litteratur, som romanen, idélitteratur, poesi og teater, frem og ble konsolidert. Vi vil bruke utvalgte tekster til å definere skanninger og former for disse sjangrene og analysere innholdet. Så viktige forfattere som François Rabelais og Michel de Montaigne, for romanen eller idélitteraturen, eller Pierre Ronsard og Joachim du Bellay for poesi, er sentrale og vil bli gjenstand for dybdeanalyser. Teateret var mer fremtredende på 1600-tallet, med store dramatikere som Corneille, Molière og Racine, hvis mest emblematiske produksjoner vil bli analysert sammenlignende gjennom nyvinningene i stil og språk, og de kvalitative sprangene de gjorde i det franske språket.
- PHD506 Avhandlingsforslag: Denne andre fasen i konstruksjonen av forskningsprosjektet vil innebære å gjøre fremskritt i å sette opp problemet, formalisere hovedspørsmålene som doktoranden må rette seg mot i sin forskning, formulere hypotesene og spesifisere verktøyene og teknikkene som forskeren må bruke. Et første utkast til arbeidet bør sendes inn for evaluering og validering av emnet.
- PHD507 Fransk litteratur fra 1700- til 1800-tallet: Dette kurset vil først og fremst fokusere på endringene "opplysningstiden" førte til innen filosofi, litteratur og teater. På bakgrunn av et brudd med den monarkiske makten og kravet om demokratisering som dukket opp på den tiden, vil leksjonene i første omgang fokusere på arbeidet til de store filosofene Montesquieu, Rousseau og Diderot, begge i deres filosofiske produksjoner rettet mot å overvinne undertrykkelse og i deres litterære og teatralske produksjoner rettet mot å formidle ideene om fornuft og fremskritt. For det andre, i sammenheng med utfoldelsen av et århundre med kriser, med dets frem og tilbake mellom revolusjoner og restaureringer, der forfatternes engasjement ble en nøkkelfaktor, vil vekten legges på determinantene til de forskjellige strømningene (romantikken). , Realisme, Naturalisme, Symbolisme) i litteratur, poesi og teater som skulle prege århundret.
- PHD508 Litteraturkritikk 1: Dette første kurset vil legge grunnlaget for litteraturkritikk. På bakgrunn av utvalgte tekster vil det være sikte på å definere hva som menes med litteraturkritikk; og deretter å studere hvordan litteraturkritikken har utviklet seg historisk, i dens ulike måter å analysere litterære produksjoner på. I hvert tilfelle vil disse metodene være basert på litterære produksjoner fra det historiske øyeblikket som studeres.
- PHD509 Fransk kultur: konstitusjon og evolusjon; populærkulturer, fremmede kulturer og dominerende kultur: Fra antropologiske og sosiologiske tilnærminger til forestillinger om kultur og sivilisasjon vil det være et spørsmål om å fremheve hva som gjør den franske kulturens særegne karakter; for å vise dens konstitusjon og utvikling og dens nåværende egenskaper. Kurset foreslår å analysere, fra hovedtekster, hva som kommer fra kontinuitet og hva som kommer fra kvalitative passasjer av prosesser for vurdering av nye kulturelle bidrag, nye former for akkulturasjon (kultur som identitet er ikke uforanderlig og gitt en gang for alle; identitet, som f.eks. kultur, går ut fra en permanent oppfinnelse Ettersom kontinuumet dermed har en tendens til å forsvinne bak spredning og blanding, vil det være et spørsmål om å se plassen til kulturene som er spesifikke for. de sosiale gruppene som utgjør Frankrike og hvordan disse har smeltet eller motstått den franske smeltedigel.
- PHD510 Fransk litteratur fra det 20. til det 21. århundre: Det tjuende århundre markerte også en annen retningsendring i litterær og teatralsk produksjon. Nye trender og sjangere dukket opp i en periode som så to verdenskriger. Arvene fra 1800-tallet ble utfordret av surrealisme, eksistensialisme og teorien om det absurde, samt den nye romanen. Undervisningen vil fokusere på disse nye formene og forholdene som gir dem mening og begrunnelse. Gjennom de valgte tekstene og verkene vil målet være å se hvordan det tjuende århundre frigjør seg fra konvensjonene som ble etablert i forrige århundre og hvilke nye spørsmål som stilles til disse nye produksjonene. I en ny kontekst preget av globalisering, i kontinuitet med det tjuende århundre når det gjelder virkningene av perioden med avkolonisering, som så fremveksten av en betydelig mengde 'franskofon' litteratur, vil undervisningen fokusere på hva som skaper, i spredningen av aktuelle produksjoner (mangfold av temaer, sjangere, stiler, engasjement/frigjøring) som gjør dem spesifikke for øyeblikket. Bibliografien vil inneholde et utvalg av øyeblikkets hovedverk, som vil bli gjenstand for dybdestudier.
- PHD511 Litteraturkritikk 2: Denne modulen undersøker de forskjellige perspektivene til hovedskolene for litteraturkritikk: fra de der tolkning er lik verket, eller utgjør en del av verket, til de som er mer eksterne: enten det er formelle, sosiologiske, sosiolingvistisk, psykoanalytisk eller, mer generelt, fortolkende, eller til og med journalistisk. Det vil bli tatt hensyn til eksempler på mottak av større arbeider.
- PHD580 Avhandlingsskriving: Fremdriften i forskningen vil bli vurdert på grunnlag av tilbakemeldinger fra feltet og analyse av data som samles inn. Dette semesteret vil fokusere spesielt på dataanalyse og prosesseringsmetoder, ved å lære å kode spørreskjemaer og bruke programvare for intervjubehandling og -analyse. Det vil også bli gitt opplæring i konstruksjon og tolkning av krysstabeller.
- PHD512 Fransk språk og regionale språk og minoritetsspråk: Kurset vil se tilbake på det historiske forholdet mellom det franske språket og regionale språk diskutert i S1, for å analysere den nåværende situasjonen, hovedsakelig som et resultat av diversifiseringen av den franske sosiologiske sammensetningen. Fransk offentlig politikk for undervisning i såkalte minoritetsspråk vil bli tatt i betraktning i lys av den franske jakobinske modellen. Gjennom politikken til ELCO (Teaching of Languages and Cultures of Origin) og dens reformer, vil de nåværende, beregnet på regionale språk, som de som definerer forholdet mellom den franske staten og det europeiske språkcharteret, fokusere på metodene for å teste den franske assimilasjonsmodellen og dens former for tilpasning
- PHD581 Journalskriving: I løpet av dette semesteret skal doktoranden produsere et dokument på rundt 40 sider som definitivt skal fastslå: kunnskapsstatus på spørsmålet som tas opp, problematikken, den metodiske tilnærmingen, feltets avgrensning, data og analytisk verktøy forklart og begrunnet og den første tilbakemeldingen fra undersøkelsen eller utforskende intervjuer.
- PHD513 Fransk teater og kino: produksjon og rolle i formidling av fransk kultur og verdier: Fra et historisk og sosiologisk perspektiv vil det først være et spørsmål om å se hva som gjør spesifisiteten til fransk teater og kino, hva historisk og kulturelt, fra deres fødsel til i dag, grunnlegger sine egne egenskaper; og for det andre å analysere den offentlige politikken som har fulgt utviklingen deres for å måle deres plassering i dag i formidlingen og mottakelsen av fransk kultur.
- PHD514 Franske kulturinstitusjoner rundt om i verden: Kurset foreslår å lage en oversikt over institusjonene for diffusjon (kultursentre, Alliance française, Organisation of the Francophonie, AUF, forskningssentre i utlandet, universiteter, videregående skoler og franske skoler i utlandet, franske selskaper) av fransk kultur i verden; Hva er dens egen historie? Hva er modusen for institusjonalisering og hvilken rolle spiller de i nåtiden i representasjonen av Frankrike og i formidlingen av franske verdier? Hvordan deltar de i en fransk myk makt? Kurset vil være basert på spesifikke eksempler, spesielt på utviklingen av organisasjonen til frankofonien og problemstillingene rundt den.
- PHD590 Avhandlingsskriving - Forsvar: Siste semester vil gi doktoranden mulighet til å levere første versjon av oppgaven. Dette vil bli presentert på et seminar, debattert, gjennomgått og deretter korrigert og sendt til offentlig forsvar. Søkeren må da, mellom innleveringstidspunktet og disputasen, foreslå en artikkel, hentet fra oppgaven, publisert i et indeksert tidsskrift.