
Master in Public Governance, Management and Policy (online)
Rotterdam, Nederland
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
17 Jun 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
Be om skolepenger
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduksjon
Er du interessert i å lære om samfunnsproblemer og styringsreaksjoner i et nettsamfunn? Oppdag vår nye nettbaserte master Offentlig styring, ledelse og politikk.
Læreplan
Dette nettbaserte masterprogrammet vil bestå av fem substantielle kurs. Disse fem kursene følger hverandre med en overlappende struktur. I tillegg har programmet et kontinuerlig kurs i akademiske og faglige ferdigheter. Studieåret avsluttes med en hovedoppgave. (Se en systematisk fremstilling av kursene nedenfor)
- Offentlig ledelse - Offentlig ledelse kan beskrives som:
- den generelle ledelsen av organisasjoner som opererer i et miljø der offentlige verdier spiller en viktig rolle; og/eller
- settet med funksjonelle forvaltningsaktiviteter (inkludert men ikke begrenset til økonomistyring, IKT-styring, personalledelse, strategisk ledelse) som kreves for levering av offentlige tjenester, og med det, for å ta opp sosiale og styringsmessige spørsmål.
- I Public Management-kurset diskuteres det hvordan offentlig ledelsesteorier og -praksis har utviklet seg over tid (tenk på den nye populariteten til New Public Management på 1990-tallet og dens påfølgende bortgang siden 2000-tallet) og hvordan offentlig ledelse som teori, praksis og 'kjeppling' har tatt forskjellige former i ulike nasjonale og sektorielle settinger. I dette kurset vil du bli kjent med kjerneelementene i offentlig ledelsesteorier og -praksis (fra et funksjonelt og sektorspesifikt perspektiv), og om hvordan offentlig ledelsesteorier og -praksis har utviklet seg over tid og rom.
- Offentlig politikk - Kurset er rettet mot forklaringen av naturen (formen) og effektiviteten til offentlig politikk: i hvilken grad er offentlig politikk effektive rettsmidler mot samfunns- og styringsspørsmål, og hvordan kan vi forklare hvordan og hvorfor offentlig politikk endres over tid, eller er bemerkelsesverdig motstandsdyktig mot endringer? Kurset introduserer hvordan offentlig politikk formes av demokratiske beslutningsprosedyrer og rettssikkerhet, og at dette i mange tilfeller betyr at politikk er bemerkelsesverdig stabil over tid, med politikkendringer som bare skjer i kritiske tider. Gjennom hele kurset gis det spesiell oppmerksomhet til komparativ analyse av offentlig politikk, eller med andre ord spørsmålet om, og i så fall i hvilken grad og hvorfor offentlig politikk er forskjellig i ulike nasjonale sammenhenger.
- Organisasjonsoverganger – Offentlige rop, endringer i politiske preferanser, mangel på effektivitet eller operasjonell effektivitet og dårlig kvalitet på offentlige tjenester er alle relevante og uten tvil legitime grunner til å vurdere å implementere endringer i organisasjoner som leverer offentlige tjenester. Å få til endring er imidlertid ingen lett oppgave: det kan innebære å redesigne strukturer, tilpasse insentiver til organisasjonsmål, og dessuten sørge for at mennesker på tvers av organisasjonen omfavner endringen og endrer organisasjonsadferden deretter. Organisasjonsstudier som en akademisk disiplin har gitt spesiell oppmerksomhet til lederskapets rolle i å gjøre eller bryte organisasjonsendringer. Derfor tar dette kurset for seg teorier om organisasjonsledelse, inkludert sammenhengen mellom organisasjonsledelse og nasjonale kulturer.
- Styring – Verden vår står overfor flere komplekse, usikre og verdiladede problemer – inkludert internasjonale konflikter, migrasjon, tap av biologisk mangfold og sosiale urettferdigheter, for å nevne noen. Slike langsiktige prosesser med strukturelle endringer som adresserer vedvarende samfunnsproblemer omtales som samfunnsmessige overganger eller transformasjoner, preget av et mangfold av aktører (inkludert men ikke begrenset til lokale og regionale myndigheter, sosiale virksomheter, multinasjonale virksomheter og samfunnsorganisasjoner) som søker å påvirke dem. Dette kurset fokuserer spesifikt på å analysere interaksjoner mellom aktører og identifisere handlingsforløp for aktører som søker aktivt å utforske, veilede og akselerere "ønsket" samfunnsdynamikk, i sammenheng med avtagende innflytelse fra vestlig dominerte globale institusjoner, fremveksten av ikke-statlig innflytelse og anti-etablissements sosiale bevegelser. Som sådan er to veiledende spørsmål for dette kurset:
- Hvordan kan vi analysere og gi mening om hvordan aktører samhandler i komplekse beslutningsprosesser der flere komplekse, usikre og verdiladede problemer tas opp; og
- Hvordan kan de ovennevnte beslutningsprosessene styres tilstrekkelig?
- Kunnskapspåvirkning og etikk - I dag blir vitenskap og vitenskapsmenn stadig mer mistillit. Samtidig er det generelt anerkjent at vitenskapelig kunnskap er nødvendig for å takle moderne problemer som klimademping, bekjempelse av pandemiske sykdommer, etc etc. I dette kurset er balansen mellom (ren, streng) streng vitenskapelig forskning og responsiv, ansvarlig og relevant forskning. adressert.
Akademiske og faglige ferdigheter
Akademisk utdanning, uten tvil mer enn andre former for utdanning, handler ikke bare om å lære av eksisterende litteratur og å anvende teoretiske konstruksjoner til virkelige situasjoner, det handler også om å skape ny kunnskap gjennom original tenkning, dele ideer med andre og forske. Kurset 'Akademiske og profesjonelle ferdigheter' gir deltakerne muligheten til å reflektere over sine egne kommunikasjonsstiler og roller i (tverrkulturelle) teammiljøer, og å mestre ferdigheter knyttet til å dele ideer gjennom akademisk og profesjonell skriving, forskningsdesign, avansert kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og – analyseteknikker. Til slutt fokuserer kurset på deltakernes læringserfaringer og stiler gjennom masterprogrammet og potensialet og utsiktene for læring og utvikling utover masterprogrammet.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Muligheter etter endt utdanning
Vi utdanner og trener offentlige administratorer som kan identifisere og analysere sosiale og styringsmessige problemer, gi råd om løsninger og organisere de nødvendige prosessene på en profesjonell, uavhengig og avansert måte.
Studentene skal fylle en rådgivende eller administrerende rolle i offentlige organisasjoner, eller i organisasjoner som er involvert i å håndtere samfunns- og styringsutfordringer. Videre vil studentene være i stand til å jobbe i en kontekst i raskt endring og vil utvikle et øye for offentlige spørsmål og samtidspolitisk utvikling. De vil fokusere på legitimiteten til styresett, allmennhetens interesse og demokrati, og vil kunne jobbe i ulike felt og organisasjoner.