Master of Arts i TESOL (online med korte opphold i Vermont)
SIT Graduate Institute
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Språk
Engelsk
Studieformat
Blandet
Varighet
2 år
Tempo
Deltid
Studieavgift
USD 26 760
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Bli med på en bølge av lærere som forvandler engelskspråklig opplæring og utvider deres innvirkning på klasserom og lokalsamfunn.
Ettersom engelsk blir et globalt språk, må TESOL-lærere ikke bare vite hvordan de skal undervise i et språk, men hvordan de kan forberede elevene til å delta mer fullt ut i en dynamisk og skiftende verden. Elevene trenger lærere som kan tilpasse seg deres læringsbehov. Lærere må i økende grad engasjere seg i språkpolitiske diskusjoner og se utover klasserommet til lokalsamfunnene de jobber i.
En leder i TESOL i mer enn 50 år, SIT vil gi deg opplæring for å møte elevenes læringsbehov og fremme positive endringer i lokalsamfunn. Du vil lære å tenke dypt på undervisning og læring, ved å bruke din undersøkelse av de store endringene i feltet (systemtenkning, kaosteori, økologisk tilnærming, flerspråklighet og flerspråklighet) for å analysere og undersøke din tro. Med denne grundige bakgrunnen i teori og praksis, vil du være forberedt på å intelligent og medfølende tjene elever.
En personlig tilnærming
Bli med i et læringslaboratorium av medlærere. Ditt første tre-ukers opphold bygger ditt årskull av erfarne lærere til en tett sammensveiset, samarbeidsgruppe som lærer av sine egne og hverandres erfaringer i klasserommet. En fakultetsrådgiver vil veilede deg gjennom hvert trinn i resten av ditt første år. Din mentor vil observere deg i ditt eget klasserom og gi deg personlig tilbakemelding. Du vil ytterligere tilpasse læringsopplevelsen din ved å velge ett av fire spesialiseringsområder: lærerutdanning, flerspråklig pedagogikk, undervisning av flyktninger og fordrevne personer, eller undervisning av unge elever.
Ideer du vil utforske
I dette svært praktiske programmet lærer du teori og hvordan du bruker den. Du vil bruke testede verktøy og utnytte din egen kreativitet for å utvikle nye verktøy som fungerer i klasserommet ditt. Noen av hovedemnene du vil dekke inkluderer:
- Personlige, psykologiske, sosiokulturelle, biologiske og språklige faktorer som påvirker språkutviklingen
- De interkulturelle og identitetsmessige dimensjonene ved språk- og kulturell læring
- Flerspråklighet, språklig og kulturelt mangfold, og flerspråklig pedagogikk
- Regelmessighetene, betydningene og de underliggende språksystemene med fokus på fonologien, grammatikken og leksikonet til engelsk
- Teorien som ligger til grunn for undervisningen i de "fire ferdighetene" - lesing, skriving, lytting og tale - og hvordan du kan designe kurstimer som utvikler og integrerer læring i disse ferdighetene
- En rekke tilnærminger til språkundervisning, som for eksempel den stille måten og fellesskapsspråkopplæring
- Hvordan integrere tidligere og nåværende lærings- og undervisningserfaringer i en rekke sammenhenger
- Hvordan utforme og vurdere pensum
Hvordan det fungerer
Dette innovative MA i TESOL-programmet for praktiserende lærere bruker SIT sin vellykkede modell for erfaringsbasert, reflekterende læring og praksis. I løpet av ditt første tre-ukers opphold vil du lære med og fra andre lærere i kohorten din mens du blir opplært i de siste TESOL-pedagogikkene og praksisene. I løpet av året, når du fullfører kursene på nettet, vil du bruke den nye læringen i ditt eget klasserom. I løpet av en tre-dagers veiledet praksis, vil fakultetsrådgiveren din vi SIT klasserommet ditt for å gi individualisert, praktisk mentorskap.
I løpet av det andre året av programmet, gå utover klasserommet for å forstå hvordan undervisningen din kan påvirke samfunnet. Du vil velge en av fire nye utfordringer på feltet - lærerutdanning, flerspråklig pedagogikk, undervisning av flyktninger og fordrevne personer, eller undervisning av unge elever - som ditt spesialområde. Ved å bygge på arbeidet ditt i løpet av det foregående året, vil du utvikle ferdigheter innen ledelse og påvirkning.
Spesialiseringsområder
Dette programmet gir deg et valg mellom fire spesialiseringsområder for å fokusere læringen din på en måte som best oppfyller dine mål.
Velg ett av følgende avanserte seminarer:
Flerspråklig pedagogikk
I en verden preget av enestående mobilitet og mangfold, er både mennesker fra utviklede land og utviklingsland i økende grad en del av nye og skiftende fag-, utdannings- og næringsliv. Dermed trenger de ferdighetene til å kommunisere på tvers av språklige og kulturelle forskjeller. Innenfor denne settingen spiller engelsk en nøkkelrolle som en lingua franca, av noen sett på som et viktig verktøy for myndiggjøring mens andre blir sett på som et morderspråk.
Utforsk hvordan flerspråklig pedagogikk skiller seg fra andre når det gjelder å møte elevenes behov. På dette seminaret lærer du hvordan du:
- Maksimer elevstyrken mens du reduserer den negative effekten av engelsk i språkøkologien
- Evaluer språkpraksis og -politikk gjennom linsene til språket som et problem, språket som en rettighet og språket som en ressurs
- Feir forskjeller og flytt klasserom bort fra språkhierarki og marginalisering av lokalsamfunn
- Overvinne underskudd skapt av enspråklige ideologier
- Dra nytte av den språklige og kulturelle kunnskapen til lærere, elever og lokalsamfunn
- Endre vurderingssystemer for å oppmuntre til en flerspråklig utforskning av språk
Lærerutdanning og lærerutvikling
Dette seminaret er for TESOL-studenter med minimum to års undervisningserfaring som har vært involvert i å støtte eller gi råd til lærere (kanskje uten å ha fått opplæring til det) eller som håper å jobbe med lærerutdanning i fremtiden. Hovedfokuset for kurset kan være førtjeneste, etterutdanning av lærere eller en kombinasjon, avhengig av klassesammensetning. Seminaret vil fokusere på lærerutdanning og opplæring i flerkulturelle og flerspråklige sammenhenger og vil ta for seg lærerutdanning og lærerutvikling i kulturelt og språklig komplekse kontekster.
Seminaret vil ta for seg følgende komponenter:
- Ulike roller som lærerutvikler, trener, pedagog, mentor
- Kjerneoppgaver til opplæring av lærere
- Ulike måter å observere lærere på
- Hvordan gi tilbakemelding sensitivt og effektivt
- Hvordan sette opp og opprettholde en lærerutviklingsgruppe på skolen din
- Ferdigheter som kreves for å lede grupper av lærere
Du vil utvikle en litteraturgjennomgang, identifisere et problem eller problem å ta tak i, lage en opplæringsplan som eksemplifiserer din tro på lærerutdanning/opplæring, og lage en plan for påvirkning, inkludert implementering av en opplærings-/lærerutdanningsstrategi på arbeidsplassen din.
Undervisning av flyktninger og fordrevne
Etter hvert som antallet fordrevne vokser, opplever språklærere at de i økende grad betjener elever i ulike stadier av fordrivelse, hjemsendelse og gjenbosetting. Lærere må være i stand til å utforme programmer for midlertidig eller permanent å dekke behovene til en fordrevet befolkning. Studenter er ofte flerspråklige og flerkulturelle, og krever kulturell forhandlingskompetanse og mekling. Dessuten lider de ofte av traumer og isolasjon. Disse utfordringene kan skjule elevenes rike bakgrunn, personlige handlefrihet og læringsressurser.
Du vil opprette en instruksjonsenhet eller opplæringsverksted med fokus på en region eller kontekst. Fordi lærere er en betydelig bro mellom studenter og det større samfunnet og fellesskapet, vil du utvikle en personlig talsmannsoppskrift for elevene og studentmiljøene dine. Du og ditt årskull vil bidra til hverandres læring gjennom ukentlig deling og peer-to-peer undervisning. På dette seminaret vil du fordype deg i:
- Årsaker og opplevelser av fortrengning
- Programtyper og læreplaner (fra kriseintervensjon til gjenbosetting)
- Forholdet mellom traumer og læring
- Beste praksis for undervisning av ESL til fordrevne samfunn, inkludert lese- og skriveopplæring, psykososial støtte i klasserommet, nettbaserte læringsprogrammer for fordrevne elever og overgang av elever fra ESL til arbeidsplass
- Globale realiteter presentert gjennom UNHCRs daglige flyktningbriefing
- Deltakende prinsipper som fremmer optimale pedagogiske opplevelser
Studenter som for øyeblikket ikke underviser i denne sammenhengen, vil bli pålagt å veilede uformelt (på nettet eller i sitt eget fellesskap) i løpet av kurset.
Undervisning av unge elever
Ettersom land rundt om i verden krever engelskundervisning i skoler, finner lærere seg i å jobbe i komplekse flerkulturelle og flerspråklige miljøer med utdanningsdepartementer, skoleadministrasjoner, foreldre og elever for å finne riktig integrering av språk – inkludert morsmål, engelsk og andre nasjonale eller regionale språk — i skoleundervisningen. Lærere i disse sammenhengene må være i stand til å arbeide effektivt innenfor ulike filosofiske tilnærminger til utdanning og samtidig gå inn for optimal læring for elevene.
I dette seminaret vil du lære å jobbe med barn i offentlige og private skoler, inkludert tospråklig/flerspråklig opplæring, Content Language Integrated Learning (CLIL), klasseromsledelse og barns utvikling og tidlig leseferdighet. Du vil også utforske modeller for fellesskaps- og skolepartnerskap og fortalerarbeid, slik at du kan forstå og navigere gjennom nasjonal språkpolitikk og programdesign for å møte elevenes behov. Som en del av seminaret vil du skrive en litteraturanmeldelse, utvikle et kontekst- og aldersfokus for studiet ditt, og lage praktiske undervisningstimer og en blåkopi for påvirkning i denne sammenhengen. Du vil bidra til og lære av andre medlemmer av kohorten din i peer-to-peer dialog rundt opplesninger og oppgaver.