Master i medie- og kommunikasjonsstudier: kultur, samarbeidsmedier og kreative næringer
Malmö University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Malmö, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighet
1 - 2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 130 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* Full studieavgift: 130 000 SEK // to år 330 000 SEK
Introduksjon
Mediefeltet er i stadig endring. I det siste tiåret har endringene vært raske, og et nytt medielandskap har dukket opp – for alltid omformet ikke bare forbrukere, men også skapere og distributører av media. Dagens digitale medier er preget av deltakelse og samarbeid; media er fullstendig samarbeidende både når det gjelder produksjon og forbruk, og det er dette som menes med begrepet "samarbeidende medier".
Det toårige masterstudiet i Medie- og kommunikasjonsvitenskap gir deg avansert kunnskap om digitale medier gjennom praktiske tilnærminger på feltet. Du vil jobbe kreativt og på en utforskende måte med ulike typer medier samtidig som du lærer å vurdere dem fra et kritisk perspektiv.
Den unike pedagogiske tilnærmingen
Programmet, som er nettbasert og på heltid, gjør utdanning tilgjengelig for studenter globalt og tilbyr en unik blanding av fjern- og campusbasert læring. Seminarene er obligatoriske, og du kan enten delta i Malmö eller på nett. Denne tilnærmingen gjør det mulig for internasjonale studenter å melde seg på programmet uten å måtte flytte, noe som fører til en mangfoldig og interkulturell studentmasse som øker mulighetene for studentene til å danne transnasjonale nettverk og dra nytte av internasjonale forelesere.
Programmet er vert på en nettplattform der kommunikasjon mellom studenter og forelesere foregår og hvor studentprosjekter lastes opp. Siden hovedtemaet for programmet er samarbeidende medier, gir denne pedagogiske tilnærmingen rom for eksperimentering, og studentene oppfordres til å bruke samarbeidsmedier under læringsprosessen.
Opptak
Læreplan
Hva du vil lære
I løpet av programmet vil du utvikle tre primære ferdighetssett: evnen til å analysere og strategisk nærme media og deres innvirkning på samfunnet; evnen til å arbeide med media og kommunikasjon både metodisk og systematisk; og kunnskapen som kreves for å produsere medietekster, både individuelt og i samarbeid. Sammenlignet med grader på bachelornivå har dette avanserte programmet et tydelig fokus på utvikling av strategisk ekspertise, en ferdighet som er avgjørende for de som har tenkt å satse på en profesjonell karriere innen media og kommunikasjon. I løpet av utdanningen vil du dessuten få inngående kunnskap om hvordan de kreative næringene fungerer.
Programmet er utviklet sammen med og gjennomføres i samarbeid med Media Evolution, en medieklynge med over 350 medlemsbedrifter basert i Malmö. Dette forenkler en crossover mellom den akademiske og profesjonelle verdenen og lar studentene utvikle ferdigheter på begge områder gjennom studiene. Gjennom hele programmet vil du få sjansen til å møte flere internasjonale gjesteforelesere fra universiteter over hele verden, noe som ytterligere øker programmets globale relevans.
Det første og andre året
Dette programmet starter med nye studenter hvert høstsemester. Det første året fokuserer på å undersøke sentrale temaer i kommunikasjonsstudier. Kursene vil også gi deg en dypere forståelse av dagens kreative næringer og mulighetene til samarbeidende medier. Året avsluttes med skriving av en (ettårig, 15 studiepoeng) masteroppgave. I løpet av studiets andre år er det mulighet for å gjennomføre et praksisbasert kurs. Du vil også utdype kunnskapen din om aktivistiske, strategiske og entreprenørielle tilnærminger til media, og du vil tilegne deg ferdigheter i prototyping og visualisering. Studiet avsluttes med skriving av en andre masteroppgave (15 studiepoeng).
Organisasjon
Programmet har som mål å i betydelig grad fremme studentenes vitenskapelige kunnskaper og ferdigheter innen medie- og kommunikasjonsvitenskap. Programmet er etablert under den større forskningsprofilen til nye medier, offentlige sfærer og uttrykksformer.
Utformet for å gi studentene de nødvendige ferdighetene for å jobbe i medier og kommunikasjon, forbereder programmet deltakerne for arbeid i bedrifter, offentlige etater eller organisasjoner som spesifikt har medier og kommunikasjon som hovedaktivitetsfelt, og/eller er avhengig av medier og kommunikasjon. for å nå sine mål. Studiet gir også studentene kvalifikasjoner til å forfølge videre studier innen feltet.
Studiet består av 120 studiepoeng. Det er en hybrid og undervises på engelsk. Ved fullført utdanning skal studenten ha tilegnet seg minst 60 studiepoeng i Medie- og kommunikasjonsvitenskap.
innhold
Høst 2024 - Semester 1
- Medie- og kommunikasjonsvitenskap: Sentrale temaer i medie- og kommunikasjonsvitenskap (KK640B), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Medie- og kommunikasjonsstudier: Forskningsmetoder og metodikk (KK650A), 15 studiepoeng, obligatorisk
Våren 2025 – Semester 2
- Medie- og kommunikasjonsstudier: Understanding the Creative Industries (KK641C), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Medie- og kommunikasjonsvitenskap: Collaborative Media (KK642C), 15 studiepoeng, obligatorisk
Høsten 2025 – Semester 3
- Medie- og kommunikasjonsvitenskap: Data og samfunn (KK654A), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Internship - Reflection on Own Practice (KK651A), 15 studiepoeng, valgfag
- Medie- og kommunikasjonsstudier: Digitale teknologier, aktivisme og sosiale bevegelser (KK652A), 15 studiepoeng, valgfag
Våren 2026 – 4. semester
- Medie- og kommunikasjonsvitenskap: Master (toårig) oppgave (KK653A), 30 studiepoeng, obligatorisk
Karrieremuligheter
Etter endt utdanning vil du ha de nødvendige kvalifikasjonene for å jobbe med media og kommunikasjon. Ferdighetene og kunnskapen du utvikler under studiene er verdifulle for de raskt voksende kreative næringene. Bedrifter, myndigheter og organisasjoner er andre mulige arbeidsgivere ettersom de blir stadig mer avhengige av kommunikasjon og media i sin virksomhet. Dette programmet er for deg som ønsker å ta en aktiv rolle i utviklingen av mediefeltet. Det gir også et grunnlag for videre etterutdanning.