Master i kommunikasjon for utvikling
Malmö University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Malmö, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighet
2 år
Tempo
Deltid
Studieavgift
SEK 135 000 / per course *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* fullskoleavgift
Introduksjon
Kommunikasjon for utvikling er et tverrfaglig studieretning og praksisfelt, som kombinerer studier om kultur, kommunikasjon og utvikling og integrerer dem med praktisk feltarbeid. Den utforsker bruken av kommunikasjon - både som et verktøy og som en måte å artikulere prosesser for sosial endring - innenfor globaliseringens sammenhenger.
I dette studiet, der studieformen strever å være fremmende for kursinnholdet, ligger progresjon i den gruppedynamiske prosessen så vel som i selve kurset. Fagets flerfaglige natur gjør at det samme innholdet skal gi dybdekunnskap for studenter med ulik bakgrunn. Et hovedpoeng med denne pedagogiske tilnærmingen er å samle forskjellige opplevelser. Gruppemangfoldet skal gi studentene mulighet til å utdype kunnskapen om sin egen hovedveiledning, samt få en tilstrekkelig oversikt basert på andre studenters faglige bakgrunn og praktiske erfaringer. Dette vil gi dem mulighet til å kunne jobbe både tverrfaglig og transkulturelt i fremtidige yrker.
Organisasjon
Kommunikasjon for utvikling er et halvtidsstudium. Studieformen er en kombinasjon av live seminarer og kommunikasjon på nettet. Seminarene (2-3 dager) er obligatoriske og består av forelesninger, diskusjoner og workshops. For utenlandske studenter som ikke kan delta fysisk er det mulig å følge seminarene på nettet. Mellom seminarene gjennomfører studentene oppgaver hver for seg og i grupper.
I dette studiet, der studieformen strever å være fremmende for kursinnholdet, ligger progresjon i den gruppedynamiske prosessen så vel som i selve kurset. Fagets flerfaglige natur gjør at det samme innholdet skal gi dybdekunnskap for studenter med ulik bakgrunn. Et hovedpoeng med denne pedagogiske tilnærmingen er å samle forskjellige opplevelser. Gruppemangfoldet skal gi studentene mulighet til å utdype kunnskapen om sin egen hovedveiledning, samt få en tilstrekkelig oversikt basert på andre studenters faglige bakgrunn og praktiske erfaringer. Dette vil gi dem mulighet til å kunne jobbe både tverrfaglig og transkulturelt i fremtidige yrker.
Det er en tydelig evolusjon i løpet av studiet, innenfor det spesifikke emnet ”Kommunikasjon for utvikling.” I løpet av det første året får studentene en omfattende oversikt over globalisering og en systematisk oversikt over hele feltet. Det andre året følger studentene spesialiserte kurs som avsluttes med et selvstendig prosjekt som konsentrerer seg om et av feltets underområder.
Læringsutbytte
Kunnskap og forståelse
Etter fullført studium skal studenten demonstrere:
- forståelse av de sosiale og kulturelle konsekvensene av globaliseringsprosesser gjennom en grundig studie av spesifikke casestudier av kommunikasjon for utvikling / sosial endring i deres lokale, regionale og globale sammenheng,
- inngående kunnskap om en rekke metoder - fra analyse av tekster til etnografi og aksjonsforskning - engasjere seg i analyser av kommunikasjon, læringsprosesser / pedagogikk og kulturelle forhold. Disse metodene inkluderer for eksempel postkoloniale perspektiver på teori og identitetsdannelse,
- kunnskap om viktige teorideler i kommunikasjon og kulturstudier (som deltakerkommunikasjon, semiotikk og diskursanalyse), og deres integrasjon med og praktisk anvendelse i kommunikasjon for utviklingsprosesser,
- forståelse av internasjonalt utviklingssamarbeid og dets sentrale aktører innen multi-, bi- og ensidige handlingsfelt, samt evnen til å analysere aktuelle utviklingstrender, deres mekling (innebygd i en rekke strategiske diskurser og kommunikasjon) og praktisk anvendelse , og
- forståelse av flere av de følgende generiske temaene.
- Styring, statsborgerskap og offentlig sfære
- Media og konflikt / fredskommunikasjon
- Identitetspolitikk og sosiale bevegelser
- Helse, miljø og bærekraftig utvikling
- Kunst, kulturminner og sosial endring
Ferdigheter og evne
Etter fullført studium skal studenten demonstrere:
- evne til å integrere kunnskap og til å analysere, evaluere og håndtere komplekse fenomener og situasjoner innenfor området Kommunikasjon for utvikling, selv med begrenset tilgang til informasjon,
- evne til uavhengig å analysere medier og kulturelle gjenstander og artikulere viktigheten av medier og kultur - inkludert ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi - for global utvikling og sosial endring,
- dyktighet til å evaluere kommunikative programmer fra et globalt og lokalt utviklingsperspektiv, og å kunne konvertere denne analysen til praksis under vanskelige forhold og med få ressurser,
- evne til uavhengig å identifisere og formulere forskningsspørsmål, og planlegge og ved hjelp av adekvate metoder utføre kvalifiserte oppgaver innen gitte tidsrammer,
- evne til å vitenskapelig analysere og praktisk implementere data og erfaringer som studenten har samlet seg,
- muligheten til å bruke avansert kritisk kildeanalyse når du samler inn data, spesielt på internett,
- evne til både muntlig og skriftlig form å presentere og diskutere konklusjonene sine, så vel som kunnskapen og argumentasjonen som ligger til grunn for dette i dialog med forskjellige grupper, og
- slike ferdigheter som kreves for å delta i forsknings- eller utviklingsarbeid, eller for å jobbe i andre kvalifiserte yrker innen området Kommunikasjon for utvikling.
Kritiske ferdigheter og tilnærming
Etter fullført studium skal studenten demonstrere:
- evne til å foreta vurderinger innenfor området Kommunikasjon for utvikling, med tanke på relevante vitenskapelige, samfunnsmessige og etiske aspekter, og å vise en bevissthet om etiske aspekter i forhold til forsknings- og utviklingsarbeid,
- innsikt i forskningens muligheter og begrensninger, dens rolle i samfunnet og menneskers ansvar for bruken,
- evne til å reflektere kritisk over de forskjellige delene av prosessen med kommunikasjonen, og hans / hennes egen rolle som formidler eller formidler,
- kapasitet for grenseoverskridende samarbeid og interkulturell dialog, og følgelig kritisk selvrefleksjon av hans / hennes egen bakgrunn og maktposisjon, inkludert refleksjon over etiske spørsmål i forhold til hans / hennes arbeid, og
- evne til å identifisere sitt eget behov for videre kunnskap, og til å ta ansvar for egen læring.
perspektiver
Kjønn, etnisitet / migrasjon metter hele programmet, men kjennetegnes spesielt i kursene Media, Globalisering og utvikling og kommunikasjon, Media og kulturanalyse. Når det gjelder miljøperspektivet, vektlegger Kommunikasjon for utvikling lokale initiativer og deltakelse på grasrotnivå for å oppnå bærekraftig utvikling.
Inntakskrav
- Graden av bachelor eller tilsvarende.
- Tilsvarende engelskkurs B i svensk ungdomsskole.
Opptak
Læreplan
Hva du vil lære
Kjernekursene i det første året triangulerer konsepter om internasjonal utvikling ved å engasjere seg med nøkkelord som globalisering, kultur, deltakelse eller mediatisering.
Virtuelt gruppearbeid, korte gjennomgangsoppgaver samt lengre essays og presentasjoner hjelper studentene til å komme seg gjennom kurset, få kontakt med jevnaldrende og utforske ulike aktivitetsbaserte læringsformater.
Individuell tilbakemelding fra ComDev-teamet samt lengre undervisningsseminarer og workshops avrunder klasseromsopplevelsen for studentene.
Det andre året består av en praktisk, bloggbasert ICT4D-modul, et forskningsmetodikkkurs og et oppgavekurs. ComDev oppfordrer studentene til å utføre empirisk feltarbeid, reflektere over praksisen deres og utforske alternative formater for å utfylle MA-gradsprosjektene deres.
Kort sagt, ComDev fremmer teamarbeid og legger til rette for utveksling av kunnskap og ulike perspektiver blant studenter.
Det er også mulig å legge til ytterligere et år med fulltidsstudier til kjernen, toårig deltidsgrad ved å gjennomføre kurs i kommunikasjonsplanlegging, et valgfritt praksisopphold og et utvidet oppgaveproduksjonsprosjekt.
Organisasjon
Kommunikasjon for utvikling er et halvtidsstudium. Studieformen er en kombinasjon av levende seminarer og nettbasert kommunikasjon. Seminarene, som varer i to til tre dager, er obligatoriske og består av forelesninger, diskusjoner og workshops. For utenlandske studenter som ikke kan delta fysisk, er det mulig å følge seminarene online. Mellom seminarene utfører studentene oppgaver individuelt og i grupper.
I dette programmet, hvor studieformen tilstreber å legge til rette for kursinnholdet, ligger progresjonen i den gruppedynamiske prosessen så vel som i selve kursarbeidet. Fagets flerfaglige karakter gjør at samme innhold skal gi dybdekunnskap for elever med ulik bakgrunn. En stor fordel med denne pedagogiske tilnærmingen er at den samler ulike erfaringer.
Et fokus på gruppemangfold gir studentene mulighet til å utdype kunnskapen om hovedfaget sitt, samt få tilstrekkelig oversikt over faget basert på andre studenters akademiske bakgrunn og praktiske erfaringer. Dette vil gjøre dem i stand til å jobbe på både tverrfaglige og transkulturelle måter, uansett fremtidig yrke.
Spørsmål som kjønn, etnisitet og migrasjon metter hele programmet, men vektlegges spesielt i emnene Media, Globalisering og utvikling og kommunikasjon, Medie- og kulturanalyse. Når det gjelder miljøperspektiver legger programmet vekt på lokale initiativ og deltakelse på grasrotnivå som tar sikte på å oppnå bærekraftig utvikling.
Det er en klar utvikling i løpet av programmet, innenfor feltet kommunikasjon for utvikling. Det første året får studentene en helhetlig oversikt over globaliseringen og en systematisk oversikt over hele feltet. I det andre året følger studentene spesialiserte kurs før de gjennomfører et selvstendig prosjekt som konsentrerer seg om et av feltets delområder.
innhold
Høst 2024 - Semester 1
- Media, globalisering og utvikling (KK620C), 15 studiepoeng, obligatorisk
Våren 2025 – Semester 2
- Kommunikasjon, kultur og medieanalyse (KK621C), 15 studiepoeng, obligatorisk
Høsten 2025 – Semester 3
- Mediestrategier og -metoder (KK629A), 15 studiepoeng, obligatorisk
Våren 2026 – 4. semester
- Kommunikasjon for utvikling: Gradsprosjekt (KK624D), 15 studiepoeng, obligatorisk
Programresultat
Kunnskap og forståelse
For å få en mastergrad i kommunikasjon for utvikling skal studenten demonstrere
- En forståelse av de sosiale og kulturelle konsekvensene av globaliseringsprosesser gjennom en dybdestudie av spesifikke casestudier av kommunikasjon for utvikling/sosial endring i deres lokale, regionale og globale kontekster
- Inngående kunnskap om en rekke metoder -- fra analyse av tekster til etnografi og aksjonsforskning -- engasjere seg i analyser av kommunikasjon, læringsprosesser/pedagogikk og kulturelle forhold. Disse metodene inkluderer temaer som postkoloniale perspektiver på teori og identitetsdannelse
- Kunnskap om viktige teoritråder i kommunikasjons- og kulturstudier (som deltakende kommunikasjon, semiotikk og diskursanalyse), og deres integrasjon med og praktisk anvendelse i kommunikasjon for utviklingsprosesser
- En forståelse av internasjonalt utviklingssamarbeid og dets nøkkelaktører innen multilaterale, bilaterale og unilaterale handlingsfelt, samt evnen til å analysere nåværende utviklingstrender, deres formidling (innebygd i en rekke strategiske diskurser og kommunikasjon), og praktisk anvendelse
- En forståelse av flere av følgende generiske temaer: styring, statsborgerskap og offentligheten; media og konflikt/fredskommunikasjon; identitetspolitikk og sosiale bevegelser; helse, miljø og bærekraftig utvikling; og kunst, kulturarv og sosial endring
Kompetanse og ferdigheter
For å få en mastergrad i kommunikasjon for utvikling skal studenten demonstrere:
- Evne til å integrere kunnskap og til å analysere, vurdere og håndtere komplekse fenomener og situasjoner innen kommunikasjon for utvikling, selv med begrenset tilgang til informasjon
- Evnen til uavhengig å analysere medier og kulturelle artefakter og artikulere betydningen av medier og kultur – inkludert ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi – for global utvikling og sosial endring
- Ferdighet til å vurdere kommunikative programmer fra et globalt og lokalt utviklingsperspektiv, og å kunne omsette denne analysen til praksis når man står overfor vanskelige forhold med få ressurser
- Evne til selvstendig å identifisere og formulere forskningsspørsmål, planlegge og ved hjelp av tilstrekkelige metoder utføre kvalifiserte oppdrag innenfor gitte tidsrammer
- Evne til både vitenskapelig analysere og praktisk implementere data og erfaringer som er samlet inn av studenten
- Muligheten til å bruke avansert kritisk kildeanalyse ved innsamling av data, spesielt på nett
- Evne til, både muntlig og skriftlig, tydelig presentere og diskutere sine konklusjoner, samt kunnskap og argumentasjon som ligger til grunn for disse konklusjonene i dialog med ulike grupper
- Ferdighetene som kreves for å delta i forsknings- eller utviklingsarbeid, eller for å arbeide i andre kvalifiserte yrker innen kommunikasjon for utvikling
Evaluering og tilnærming
For å få en mastergrad i kommunikasjon for utvikling skal studenten demonstrere:
- Evne til å foreta vurderinger innenfor området Kommunikasjon for utvikling, med hensyn til relevante vitenskapelige, samfunnsmessige og etiske aspekter, og vise bevissthet om etiske aspekter ved forsknings- og utviklingsarbeid
- Innsikt i forskningens muligheter og begrensninger, dens rolle i samfunnet og menneskers ansvar for bruken av den
- Evne til kritisk refleksjon over de ulike delene av kommunikasjonsprosessen, og hans/hennes rolle som formidler eller formidler
- Kapasitet for grenseoverskridende samarbeid og interkulturell dialog, og følgelig kritisk selvrefleksjon av hans/hennes bakgrunn og maktposisjon, inkludert refleksjon over etiske spørsmål rundt hans/hennes arbeid
- Evne til å identifisere eget behov for ytterligere kunnskap, og ta ansvar for sin læring