Fordypningskurs i primatferd og biologi

Generelt

Programbeskrivelse

Grunner til å gjøre kurset

Kurset tilbyr kvalitetsopplæring som gjør det mulig å tilegne seg og forbedre kunnskapen og ferdighetene som er nødvendige for å kunne utføre faglige og forskningsoppgaver og aktiviteter innen primatologi og beslektede vitenskaper.126301_primate-ape-thinking-mimic.jpg

Hvem er det for?

Til universitetsutdannede og fagpersoner innen en hvilken som helst vitenskapelig disiplin som ønsker å utdype den teoretiske og praktiske kunnskapen om Primates Etologi og primatologisk forskning. Mer spesifikt, universitetsutdannede i psykologi, biologi, veterinær, antropologi ... eller med en spesiell interesse for atferden til primater, kognisjon og deres biologiske utvikling, så vel som i anvendelsen av vitenskapelig kunnskap. Kurset er også åpent for mennesker som uten å ha en universitetsgrad har interesse og motivasjon for ikke-menneskelige primater.

Opptakskrav

Kurset anbefales fortrinnsvis for personer med universitetsgrad. Det er imidlertid også åpent for alle som er interessert i å forbedre sin kunnskap om ikke-menneskelige primater.

presentasjon

Primatologi har blitt de siste årene en gryende vitenskapelig disiplin. Både fra Life Sciences og Human Sciences, er studiet av ikke-menneskelige primater en referanse for å forstå utviklingen og utviklingen av den menneskelige arten. På samme måte blir studiet og kunnskapen om ikke-menneskelige primater i ferd med å bli et grunnleggende verktøy for bevaring av de tropiske økosystemene der de bor, og deres levedyktighet må garanteres på grunn av deres ytelse som "paraplyart". Det generelle målet med kurset er å tilby kvalitetsopplæring der studentene kan tilegne seg og / eller forbedre sine kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige for å utføre faglige og forskningsoppgaver og aktiviteter innen primatologi og beslektede vitenskaper. Studiet tilbyr en oppdatert, dynamisk og deltakende teoretisk tilnærming som gjør det mulig å motivere den analytiske, refleksive og kritiske kapasiteten til studentene i fag relatert til atferd, etologi og primatkognisjon.

målsettinger

Hovedmålet er å tilegne seg den grunnleggende kunnskapen og ferdighetene knyttet til atferd, velvære og erkjennelse av ikke-menneskelige primater. Kursopplegget er basert på en dynamisk og deltakende teoretisk tilnærming, der den analytiske og refleksive kapasiteten til studentene er motivert fra et tverrfaglig og integrerende synspunkt.

De viktigste kompetansene og ferdighetene som er ment å utvikles er følgende:

  1. Integrer kunnskap og forståelse av de biologiske grunnlagene for dyre- og menneskelig atferd, og deres psykologiske funksjoner, både fra et komparativt og fylogenetisk synspunkt.
  2. Tolke og reflektere over de kognitive (fysiske og sosiale) vanlige mekanismene til sjimpanser og mennesker i deres evolusjonære kontekst og fra et tverrfaglig perspektiv.
  3. Kjenne og integrere hovedbegrepene relatert til menneskets evolusjon og dens anvendelse på feltet Primatology and Human Psychology.
  4. Verdsetter og setter pris på bidragene som vitenskapelig forskning gir til profesjonell kunnskap og praksis.
  5. Bruk de forskjellige dokumentariske kildene relatert til Primatology, vis de nødvendige strategiene for å få tilgang til informasjonen og vurdere behovet for dokumentaroppdateringen.

Karrieremuligheter muligheter~~POS=HEADCOMP

Jeg jobber i utvinningssentre og andre zoologiske sentre. Miljøopplæring, aktivisme og bevaring og dyrevelferdskampanjer.

Curriculum

1. Grunnleggende begreper i etologi

  • Etologi og etologi for primater
  • Prinsipper for studie av dyrs atferd
  • De fire grunnleggende spørsmålene i etologi
  • Analogi kontra homologi
  • Etologiske disipliner

2. Biologi og taksonomi

  • Filogeni og evolusjon
  • Primatmodellen
  • Taksonomi av nåværende primater

3. Økologi av primatatferd

  • Habitatfordeling
  • Trofisk oppførsel
  • Midlertidig aktivitetsbudsjett
  • Romlig atferd
  • Anti-rovviltstrategier
  • Etoekologi av primater i deres naturlige habitat
  • Beskyttelse og bevaring av ikke-menneskelige primater

4. Sosial oppførsel

  • Organisering og sosial dynamikk
  • Samarbeid og gjensidighet
  • grooming
  • Konkurranse, aggresjon og forsoning

5. Kognitive og kulturelle aspekter

  • Konseptet med dyre intelligens
  • Typer læring
  • kommunikasjon
  • Språkferdigheter i primater
  • Kvantitativ kapasitet, hukommelse og persepsjon
  • Andre komplekse kognitive prosesser
  • Andre generelle kognitive evner
  • Kulturell atferd og instrumentell atferd

6. Ontogenetisk utvikling og seksuell atferd

  • Livssykluser i primater
  • Leken oppførsel
  • Reproduksjonsstrategier
  • Seksuell atferd: parringssystemer
  • Seksuell dimorfisme

7. Etologisk metodikk

  • Faser av etoprimatologisk forskning
  • Utvikling av systemer for atferdskategorier
  • Registreringsmetoder
  • Teknikker for å studere primatenes oppførsel i deres naturlige habitat
  • Forberedelse av en studie

8. Humanetologi

  • Studiebegrep og omfang
  • Artspesifikk atferd
  • Tverrkulturelle studier
  • Interspesifikke studier
  • Sosiale triggere

titrering

Fordypningskurs i primatatferd og biologi av UdG Foundation: Innovasjon og trening

metodikk

Studentene vil være de virkelige hovedpersonene i undervisnings- og læringsprosessen. Deltakelsen din vil være aktiv og involvert fra begynnelsen av kurset. Evalueringen skjer kontinuerlig gjennom en serie praktiske aktiviteter som vil bli gjennomført gjennom hele kurset: spørreskjemaer, deltakelse i debatter, levering av dokumenter, etc. De vil ha til rådighet undervisningsmateriell, i form av: leksjoner, opplesninger, etc. Deltakelse i fora (debatter) vil også bli verdsatt der spørsmål som vil motivere til refleksjon blir delt. Både veileder for kurset og koordinering, vil til enhver tid hjelpe med å svare på mål, behov og forventninger.

Evalueringssystem

Evalueringen består i levering av praktiske aktiviteter og også i deltakelse i de forskjellige debattene som vil bli foreslått i løpet av ukene. Det vil ikke bli vurdert gjennom en avsluttende eksamen eller sluttaktivitet, men evalueringen er kontinuerlig fra første dag. Notatene vil bli publisert i løpet av løpet og finalen, noen uker etter at det er slutt.

Sist oppdatert November 2019

Om skolen

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació (FUdGIF) es la institución creada por la Universitat de Girona (UdG) para fomentar la investigación científica y la docencia en todos los ámbito ... Les mer

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació (FUdGIF) es la institución creada por la Universitat de Girona (UdG) para fomentar la investigación científica y la docencia en todos los ámbitos de la Universitat de Girona, y estar al servicio de la sociedad de la que forma parte. Minimér